Perlakuan Anti Persaingan bagi Maksud Seksyen 52 Akta Suruhanjaya Penerbangan Malaysia 2015 (Anti-competitive Practices under Section 52 of the Malaysian Aviation Commission Act 2015)

Noradura Hamzah, Safinaz Mohd. Hussein, Mahmud Zuhdi Mohd Noor

Abstract


Decision of the Competition Appeal Tribunal which differ from the results of the Malaysia Competition Commission (MyCC) in the case of Malaysia Airlines System Berhad and Anor v Competition Commission [TRP1-2014 and TRP2-2014] is an indication that there is a conflict of opinion in interpreting the meaning of anti-competitive practices under section 4(2) of the Competition Act 2010. These differences occur as a result of two different approaches. (From a positive point of view, this difference has developed jurisprudence for anti-competitive behavior in Malaysia). However, from another point of view, this difference leads to inconsistency in the interpretation of what amounts to anti-competitive practices in Malaysia. As a result, it can lower the level of confidence of the parties involved in competition laws especially participants in the aviation industry. The long-term impact will affect the country’s economic system. As such, this article discusses the appropriate approach in determining the meaning of anti-competitive practices under section 4(2) of the Competition Act 2010.

 

Abstrak

Keputusan Tribunal Rayuan Persaingan yang berbeza dengan keputusan Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) di dalam kes Malaysia Airlines System Berhad and Anor v Competition Commission [TRP1-2014 dan TRP2-2014] merupakan satu petunjuk bahawa wujudnya percanggahan pendapat dalam mentafsir maksud perlakuan anti persaingan di bawah seksyen 4(2) Akta Persaingan 2010. Perbezan ini berlaku kesan daripada dua pendekatan yang berbeza. (Dari sudut positif perbezaan ini telah membangunkan jurisprudens bagi perlakuan anti persaingan di Malaysia masih lagi terlalu sedikit). Namun demikian, dari sudut yang lain, perbezaan keputusan ini menyebabkan maksud perlakuan anti persaingan menjadi tidak konsisten dan boleh berubah-ubah. Kesannya, ia boleh menyebabkan tahap keyakinan pihak-pihak yang terlibat dalam undang-undang persaingan terutamanya peserta-peserta dalam industri penerbangan menjunam. Kesan jangka panjang akan menyebabkan sistem ekonomi negara akan terkesan. Oleh hal yang demikian, makalah ini membincangkan pendekatan yang sesuai untuk digunakan dalam menentukan maksud perlakuan anti persaingan di bawah seksyen 4(2) Akta Persaingan 2010. Tujuannya adalah untuk memahami dan memperjelas tentang sistem perundangan undang-undang persaingan berkaitan seksyen 4(2) Akta Persaingan 2010.

Kata kunci: Perlakuan anti persaingan; undang-undang persaingan; industri transport udara; penerbangan


Keywords


Anti-competitive practices; competition law; air transport industry; aviation

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.