FAKTOR UTAMA MODEL TILAWAH AL-QURAN J-QAF TERHADAP ARAS KOMPETENSI MURID SEKOLAH RENDAH (The Main Factors of Tilawah al-Quran j-QAF Model on the Competency Levels of Primary School Students)

Khidir Abdul Hadi, Muhammad Firdaus Abdul Manaf, Mohamad Hasif Jaafar

Abstract


ABSTRAK

Model Tilawah al-Quran merupakan salah satu daripada lima model utama yang terkandung dalam program j-QAF. Model ini berperanan sebagai elemen penting yang bertujuan memastikan semua murid Islam berjaya mengkhatamkan bacaan al-Quran di peringkat sekolah rendah. Di samping itu, program ini merupakan satu pendekatan sistematik bagi memastikan murid-murid menguasai bacaan al-Quran dengan betul dan lancar, serta berupaya membaca, memahami dan menghayati nilai-nilai al-Quran dengan berkesan. Walaupun begitu, kajian-kajian lepas mendapati bahawa masih terdapat murid-murid yang tidak dapat menguasai bacaan al-Quran dengan betul. Oleh itu, kajian ini dijalankan bagi meneroka faktor-faktor utama dalam Model Tilawah al-Quran melalui pelaksanaan program j-QAF yang mempengaruhi aras kompetensi penguasaan bacaan al-Quran di sekolah rendah. Reka bentuk kajian ini menggunakan kaedah tinjauan dengan instrumen soal selidik sebagai alat pengumpulan data. Dapatan awal kajian menunjukkan bahawa terdapat beberapa faktor utama yang mempengaruhi pencapaian dan penguasaan murid dalam proses pembelajaran. Faktor-faktor tersebut merangkumi faktor pengajaran termasuklah kandungan silibus, kaedah penyampaian guru, faktor murid yang meliputi sikap dan prestasi murid, faktor keluarga termasuk penglibatan ibu bapa serta struktur institusi kekeluargaan. Selain itu, faktor persekitaran juga terlibat iaitu suasana sekeliling, pengaruh rakan sebaya serta sokongan komuniti setempat. Kesemua faktor ini boleh dikategorikan sebagai elemen utama yang menyumbang kepada keberkesanan penguasaan pembelajaran murid.

ABSTRACT

Tilawah al-Quran Model is one of the five main models contained in the j-QAF program. This model serves as an important element that aims to ensure that all Muslim students successfully complete the Quran recitation at the primary school level. This program also a systematic approach to ensure that students master the Quran recitation correctly and smoothly, and are able to read, understand and appreciate the values of the Quran effectively. Despite this, past studies have found that there are still students who are unable to master the Quran recitation correctly. Therefore, this study was conducted to explore the main factors in the Tilawah Quran Model through the implementation of the j-QAF program that influence the level of competency in mastering the Quran recitation in primary schools. The design of this study uses a survey method with a questionnaire instrument as a data collection tool. Initial findings of the study show that there are several main factors that influence student achievement and mastery in the learning process. These factors include teaching factors including syllabus content and teacher delivery methods, student factors including student attitudes and performance, family factors including parental involvement and the structure of family institutions. In addition, environmental factors are also involved, namely the surrounding atmosphere, peer influence and local community support. All of these factors can be categorized as key elements that contribute to the effectiveness of students’ learning mastery.


Full Text:

PDF

References


al-Quran al-Karim.

Azza Salsabila dan Puspitasari. 2020. Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Dakwah 2(2): 278-288.

Bahagian Pendidikan Islam KPM. 2015. Garis Panduan Pelaksanaan Program j-QAF. Putrajaya: Bahagian Pendidikan Islam Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Cholid Ma’arif. 2017. Kajian al-Quran di Indonesia:Telaah historis. Jurnal QOF. Pasca Sarjana STAIN Kediri 1 (2): 117-127.

Daud Ismail, Wan Mohd Khairil Firdaus & Mahadi Mohamad. 2014. Perkembangan dan masalah pembelajaran al-Quran dalam program j-QAF di Malaysia. Jurnal Islamiyyat 36 (2): 57-66.

Doreen Tiang Jia Chzin & Shahlan Surat. 2020. Sorotan literatur bersistematik: Faktor-faktor mempengaruhi pencapaian akademik pelajar. Malaysian Journal of Sosial Science and Humanities 6 (12):137-157.

Doreen Ting Jia Chzin & Shahlan Surat. 2021. Sorotan literatur bersistematik : Faktorfaktor mempengaruhi pencapaian akademik pelajar. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities 6 (12): 137-157.

Fairuz bin Shamsudin. 2016. Strategi pengajaran pemulihan Jawi j-QAF di sekolah rendah, Perak. Desertasi Ijazah Sajana, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Fatahiyah Elias, Mohd Isa Hamzah & Khadijah Abdul Razak. 2022. Elemen-elemen pembelajaran berpusatkan murid dalam pengajaran akidah dan impaknya. Jurnal Pendidikan Malaysia 47 (1): 31-41.

Hafizah Abdul Razak. 2015. Hubungan Antara Big Five Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar, Desertasi Ijazah Sarjana Muda Sains, Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS).

Halimatus Saadiah Kariya. 2020. Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar Politeknik Metro Betong Sarawak. Jurnal Dunia Pendidikan 2(4): 9-18.

Hanifah Mahat, Paulin Chang Poh Lin, Nasir Nayan, MohmadisaHashim & Yazid Saleh. 2017. Pencapaian pelajar dalam mata pelajaran geografi sekolah menengah di Sabah. Jurnal Sains Humanika 9(2): 1-7.

Ibn Khaldun, Abd Rahman Muhammad Khaldun al-Hadrami. 2022. Mukaddimah Ibn Khaldun. Terjemahan Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Julaila Safari & Abdul Halim Abdullah. 2019. Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian kursus matematik kejuruteraan 1 dalam kalangan pelajar politeknik di Johor. Jurnal Sains Sosial : 209-224.

Kamus Dewan Perdana. 2020. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka Kementerian Pendidikan Malaysia. 2004. Panduan Pelaksanaan Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran Kurikulum. Putrajaya: Jabatan Pendidikan Islam dan Moral KPM.

Kementerian Pendidikan Malaysia. 2006. Buku Panduan Pelaksanaan Model-Model Pengajaran. Putrajaya: Jabatan Pendidikan Islam dan Moral KPM.

Kementerian Pendidikan Malaysia. 2012. Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Kementerian Pendidikan Malaysia. 2016. Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran KSSR. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM).

Krejcie, R. & Morgan, D. 1970. Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement 30: 607-610.

Mohamed, S., Abd Wahab, M. Z., Sulaiman, N. & Majid, M. A. 2021. Model baru pengajaran al-Quran menggunakan kaedah Iqra’: New model of teaching al-Quran using Iqra’ method. Jurnal Pengajian Islam 14(2): 28-42.

Mohd Aderi Che Noh & Rohani Ahmad Tarmizi. Persepsi pelajar terhadap amalan pengajaran tilawah al-Quran. Jurnal Pendidikan Malaysia. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi 34 (1): 93-109.

Mohd Erfy Ismail et.al. 2019. Factors that inflence students learning: An observersation on vocational students. Journal of Technical Education and Training 11(1): 93-99.

Mohd Hanafi bin Mamat & Hamdi bin Ishak. 2016. Model khatam al-Quran j-QAF: Pengaruh terhadap impak pembelajaran murid. Jurnal al-Turath 1(2): 34-42.

Mohd Hanafi Bin Mamat. 2017. Faktor pembelajaran dan kesan pencapaian murid dalam model khatam al-Quran J-Qaf, kajian di Sekolah Kebangsaan Kawasan Bandar Baru Bangi, Selangor. Desertasi Ijazah Sajana, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Mohd Syakir Mokhtar & Mohd Farid Mohd Sharif 2021. Kaedah talaqqi musyafahah dalam tilawah al-Quran. Jurnal MANU 31 (1): 153-174.

Mohd Syaubari Bin Othman. 2022. Pelaksanaan kurikulum Pendidikan Islam berorientasikan pembelajaran teradun oleh pentadbir berdasarkan Model Dick &

Carey di Negeri Perak. Jurnal Kepimpinan Pendidikan 9: 53-61.

Muhammad Amirul Mohd Nor, Muhammad Zulazizi Mohd Nawi & Norhisham Mohamad. 2022. Pelaksanaan kaedah pengajaran berkesan dalam pengajaran tajwid al-Quran dalam kalangan guru kelas al-Quran dan Fardhu Ain (KAFA) di Negeri Kedah. INSANIAH: Online Jurnal of Language, Communication dan Humanities 5(1): 40-55.

Muhammad Firdaus Abdul Manaf, Muhammad Zaid Shamsul Kamar, Mohamad Redha Mohamad & Ilman Mursyid Idris. 2021. Penerapan Bahasa Arab dalam kurikulum kanak-kanak di Malaysia. Jurnal Pengajian Islam 14 (1): 13-19.

Muhammad Shafiq dan Noraini. 2018. Mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian akademik pelajar sarjana muda psikologi, Kolej Universiti Islam Melaka. Jurnal Sains Sosial 7: 77-87.

Nabiroh Kasim, Hajarul Zakaria & Mohd Huzairi Awang. 2020. Kerangka teoritikal kajian amalan penerapan nilai dalam pengajaran tilawah al-Quran sekolah rendah. Konferensi Internasional Pendidikan Guru Ke-4. Anjuran Konferensi Bersama Antara Universitas Pendidikan Indonesia (Upi),Indonesia Dan Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi), Malaysia, 8-10 November 2010.

Rabeah Ghazali & Sabri Mohamad. 2019. Amalan talaqqi dan musyafahah dalam guru pendidikan Islam SJKC. At Tahkim: 9 (18): 1-6.

Rashidah Md Hasan, Nik Rosila Nik Yaacob, Wan Ahmad Jaafar Wan Yahaya 2016. Kaedah pembelajaran serentak dalam meningkatkan pencapaian kelancaran bacaan, fasohah dan hukum tajwid murid sekolah rendah. Persidangan Kebangsaan Isu-Isu Pendidikan Islam 2016, Auditorium Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya, 21-22 Mei 2016.

Rizuan Bin Mohd. 2016. Amalan penyeliaan pengajaran oleh pentadbiran dan komitmen guru dalam program j-QAF. Desertasi Ijazah Sajana, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Sabariah Bahrun, Saiful Akhyar Lubis & Fakhrul Adabi Abdul Kadir. 2014. Pelaksanaan kurikulum j-QAF oleh guru pelatih Institut Pendidikan Guru Kampus Kent, Tuaran, Sabah. Jurnal Usuluddin (Jan - Jun 2014) 39: 135-157.

Salehudin bin Sabar .2019. Ciri al-Hikmah dalam pengajaran al-Quran sekolah rendah di Bandaraya Kuching, Sarawak. Desertasi Ijazah Doktor Falsafah. Akademi Tamadun Islam, Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Teknologi Malaysia.

Sapie Sabilan, Barinah Ibrahim, Suhana Mohamed Lip, Mohamed Fuad Ishak & Siti Nga’ishah Mohni. 2018. Analisis tahap penguasaan bacaan al-Quran murid Tahun 5 Sekolah Kebangsaan Tanjung Karang berdasarkan model khatam al-Quran dan model tasmik j-QAF. International Conference on Islamic Education & Research (ICIER). 1-19.

Shahrulanuar Mohamed, Mohd Zulfadzli Abd Wahab, Noraini Sulaiman & Mariam Abd Majid. 2021. Model baru pengajaran al-Quran menggunakan kaedah Iqra’: New model of teaching al-Quran using Iqra’ meathod. Jurnal Pengajian Islam 14 (2): 28-42.

Suryati binti Basra. 2013. Respon murid terhadap model enam bulan khatam al-Quran dan tasmik di bawah program J-QAF sekolah rendah di Daerah Hulu Langat, Selangor. Desertasi Ijazah Sajana, Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.

Wan Mohd Saidi bin Jaafar. 2018. Faktor menyumbang terhadap akademik pelajarpelajar sekolah menengah. Desertasi Ijazah Doktor Falsafah, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim.

Zainab binti Nawab Khan. 2021. Pemikiran kritis dalam pengajaran dan pembelajaran. Kertas Kerja dalam Seminar Bahasa, Budaya dan Kesusateraan Melayu IV. Universiti Hasanuddin Makassar, Indonesia, 29-30 September 2021.

Zakaria Stapa, Noranizah Yusof & Abdul Fatah Shaharudin. 2012. Pendidikan menurut al- Quran dan Sunnah serta peranannya dalam memperkasakan tamadun ummah. Jurnal Hadhari Special Edition: 7-22.

Zuraimy bin Ali 2017. Komitmen guru-guru pendidikan Islam: Etika kerja Islam sebagai moderator. Desertasi Ijazah Doktor Falsafah, Pusat Pengajian Perniagaan Islam, Universiti Utara Malaysia, Sintok.




DOI: http://dx.doi.org/10.17576/JH-2025-1702-04

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


  ISSN: 1985-6830

eISSN: 2550-2271

JURNAL HADHARI: AN INTERNATIONAL JOURNAL
Institut Islam Hadhari
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi
Selangor, MALAYSIA.


Phone: +603-8921 7187/7176/6994
Fax: +603-8921 6990
Email: jhadhari@ukm.edu.my

Web: ejournals.ukm.my/jhadhari