PENERAPAN NILAI MURNI DAN PEMBENTUKAN JATI DIRI KANAK-KANAK PRASEKOLAH MELALUI PENGGUNAAN MULTIMEDIA (Integrating Noble Values and Identity Formation into Kindergarten Children through the Use of Multimedia)

Latifah Abdul Majid, Wan Nasyrudin Wan Abdullah, Nurul Hidayah Ahmad Zakhi

Abstract


ABSTRAK

Dalam mengharungi era globalisasi ini, dunia disediakan dengan kecanggihan sains dan teknologi dalam pelbagai bidang terutamanya terhadap bidang pendidikan. Proses pendidikan masa kini seringkali dikaitkan dengan unsur penerapan nilai-nilai murni dan pembentukan jati diri pelajar. Berdasarkan beberapa  kajian  lepas,  perkembangan  sains  dan  teknologi  dan  pendidikan pra  sekolah  telah  menimbulkan  kebimbangan  dalam  kalangan  ibu  bapa  dan guru. Oleh itu, kajian ini membincangkan tentang penerapan nilai murni dan pembentukan jati diri kanak-kanak pra sekolah melalui penggunaan bahan-bahan multimedia. Ini kerana pengkaji mendapati bahawa penggunaan bahan-bahan tersebut juga berperanan dalam membentuk jati diri kanak-kanak.

ABSTRACT

The era of globalization witnesses an advancement of science and technology in various fields including in education. The influence of science and technology in educational learning process is often linked to the implementation of good values and the formation of student’s identity. Previous studies showed that parents and teachers were concern about the development of science and technology in educational process for preschool children. Therefore, this study discusses the application of values and identity formation of pre school children through the use of multimedia’s materials. The researchers found that these materials were influential in shaping children’s identity.


Full Text:

PDF

References


Anon. 2011. Konsep nilai murni dalam Falsafah Pendidikan Negara. Kertas kerja kajian sistem pendidikan kebangsaan (MTT 2353). http://sarjana. tripod.com/nilai3.html [7 Ogos 2011].

Azwan Ahmad. 2005. Kesan efikasi kendiri guru Sejarah terhadap amalan pengajaran berbantukan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT). Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 7: 15-24. http://myais.fsktm.um.edu.my.html [20 Mac 2010].

al -Bukhari , Muhammad bin Ismail . 2 000. Sahih al -Bukhari. Mawsuah al-Hadith al-Syraif al-kutub al-Sittah, al=Riyadh: Dar al-Salam.

Fatimah Mohamed & Othman Hj. Talib. 2006. Kajian keberkesanan penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran dan pembelajaran kurikulum bestari terhadap tingkah laku pelajar Muslim. Dlm. Abdul Ghafar Hj. Don, Fariza Md. Sham & Muhammad Faisal Asha’ari (pnys.). Prosiding kolokium siswazah Fakulti Pengajian Islam Siri II, hlm. 231-242. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.

Hamid Ahmad Thahir. 2009. Ensiklopedia pendidikan anak cemerlang. Terj. H. Abdullah Tsani. Kuala Lumpur: Jasmin Enterprise.

How, Giam Kah. 2000. Gaya pembelajaran dan penggunaan multimedia dalam pengajaran dan pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tigaenf, 2(3): 57-63. http://apps.emoe.gov.my/ipba/rdipha.html [15 Mac 2010].

Huraizah Makhtar. 2010. Program pendidikan TADIKA Tahfiz Gemilang, Kuala Terengganu. Temu bual, 30 Ogos.

Ismail Ibrahim. 1999. Isu-isu semasa dari perspektif Islam. Kuala Lumpur: Institut Kebangsaan Islam Malaysia.

Izam Shah Basiron. 2007. Perisian permainan pengembaraan multimedia: edutainment dalam pendidikan Agama Islam sekolah rendah. Tesis Sarjana, Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mastura Badzis. t.th. Pendidikan anak-anak di peringkat awal umur berasaskan binaan kurikulum yang integratif. http://www.mindamadani.my/content. html [20 Mac 2010].

Mohd. Hafiz Omar. 2010. Sistem pendidikan TADIKA Yayasan Islam Terengganu, Kuala Terengganu. Temu bual, 14 Julai.

Mohd. Sharani Ahmad & Mohamad Ibrani Shahrimin Adam Assin. 2003. Collaborative interactions among preschool children in a computer environment. Pertanika J. Soc. Sci. & Hum, 11(2): 147-155. http://psasir. upm.edu.my.html [20 Mac 2010].

Muhammad Rasyid Dimas. 2009. 25 kaedah dan cara melentur jiwa & minda anak. Shah Alam: Pustaka Dini.

Mukhamad Andri Setiawan, Army Widyatusti & Aulia Nurhuda. 2005. Pengaruh komputer pada perkembangan psikologi anak. Seminar Nasional Aplikasi Teknologi Informasi. http://journal.uii.ac.id/index.php/Snati/article.html [15 Mac 2010].

Norkhairani Abdul Rawi. 2004. Pembangunan perisian kursus multimedia untuk belajar membaca: satu pendekatan hibrid (HALR). Tesis Sarjana, Fakulti Teknologi dan Sains Maklumat, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Saayah Abu. 2008. Menjadi guru TADIKA. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd.

Syahrul Nizam Junaini. 2009. Anakku celik komputer. Shah Alam: Buku Prima

Sdn. Bhd.

Wan Najmiyyah Wan Yusoff. 2010. Sistem pendidikan TADIKA Cahaya Warisan, Kuala Terengganu. Temu bual, 22 Ogos.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


  ISSN: 1985-6830

eISSN: 2550-2271

JURNAL HADHARI: AN INTERNATIONAL JOURNAL
Institut Islam Hadhari
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi
Selangor, MALAYSIA.


Phone: +603-8921 7187/7176/6994
Fax: +603-8921 6990
Email: jhadhari@ukm.edu.my

Web: ejournals.ukm.my/jhadhari