ELEMEN PERSUASIF DAN BUDAYA DALAM PAPAN IKLAN DAN IKLAN ATAS TALIAN (Persuasive and cultural elements in billboard and online advertisements)

Tan Kim Hua, Munira Nadiya

Abstract


Kajian ini bertujuan untuk mengkaji strategi penggunaan bahasa dan ciri-ciri iklan di papan tanda dan juga atas talian dengan meletakkan fokus kepada elemen budaya yang disampaikan melalui bahasa serta strategi persuasif yang digunakan. Dalam kajian ini, strategi bahasa dalam iklan telah dianalisis menggunakan struktur AIDA yang merupakan akronim bagi Attention (perhatian), Interest (minat), Desire (keinginan) dan Action (tindakan). Struktur ini membincangkan empat peringkat pemikiran manusian sebelum membuat sebarang keputusan untuk membeli seseatu produk. Aspek lain yang dikaji adalah elemen budaya yang memberi impak kepada iklan seperti grafik, teks, dan gambar yang merupakan bahasa iklan. Hasil dapatan kajian mendapati bahawa strategi bahasa yang digunakan sejajar dengan strategi yang disarankan oleh struktur AIDA manakala bahasa yang digunakan pula mempunyai terapan unsur budaya. Kedua-dua perkara ini kemudiannya dizahirkan dalam bentuk linguistik dan semiotik.

___________________ 

 

This study sets out to examine language strategies and characteristics in the advertisements found in billboard and online advertising. It focuses on the cultural element represented in language and also the persuasive strategies used in advertisements. The language  strategies in the advertisements were analysed using the AIDA structure. AIDA is an acronym for attention, interest, desire and action. The AIDA structure describes the four stages in the human’s psyche before making any decision to buy a product. Another aspect studied were the cultural elements which impacted advertising and this included graphics, texts, pictures which are part of the discourse of advertisement. The findings indicated that the language strategies abide by the AIDA strategies and the language use has cultural influence. And this is manifested in both linguistic and semiotic forms.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.