Gaya Komunikasi Kepimpinan Pentadbir Akademik: Satu Kajian Gender Dan Wacana (Academic Leadership and Communication Style: A Study of Gender In Discourse)

KESUMAWATI A. BAKAR

Abstract


Artikel ini mengkaji wacana 3 pentadbir akademik wanita dalam mempamerkan keindividuan mereka dan membentuk individu individu yang bertentangan dengan stereotaip gender dalam konteks wacana mesyuarat pengurusan. Selain daripada memahami gaya komunikasi individu pentadbir wanita, kajian ini juga bertujuan untuk memperlihatkan variasi dalam gaya komunikatif yang wujud dalam satu kumpulan gender dan etnik yang sama, seterusnya mengkaji semula paradigma gender dikotik yang lazim digunakan dalam kajian indivi dan gender. Data kajian ini diperolehi dari enam interaksi dalam mesyuarat yang telah dirakam tanpa sebarang campur tangan daripada pengkaji. Berpandukan klasifikasi enam fungsi indivi dalam mesyuarat (Goodale 1987; Barnard 2018), analisis tertumpu kepada kaedah-kaedah yang digunakan oleh tiga pentadbir wanita untuk (1) mencapai matlamat mesyuarat (2) dan mengawal perbincangan dalam mesyuarat. Hasil dapatan kajian menunjukkan beberapa strategi komunikatif yang digunakan oleh subjek kajian ini adalah 182ndividual bentuk perilaku gender yang mungkin dicetuskan oleh keperluan institusi, kepimpinan serta indivi individuality.

Katakunci: Komunikasi; Gender; Kepimpinan; Kajian wacana

ABSTRACT

This article examines the discourse of Malay administrators as representations of individuality and feminine identities that are seen to conform to as well as challenge gender stereotypes within the context of academic management meetings. Apart from analyzing their communication styles, this study also aims to show the variation that exists within the same gender and ethnic group, and to further question the dichotic gender paradigm commonly used in language and gender studies. The data were obtained from six meeting interactions recorded without any intervention from the researcher. Using the classification of six language functions in meetings (Goodale 1987; Barnard 2018), the analysis focuses on the strategies used by the three administrators to (1) achieve the agenda of the meeting (2) and to manage the discussion and interaction between members. The results show that some of the communicative strategies used by the subjects of this study are the antithesis of gender behavior that may be triggered by factors such as institutional needs, leadership demands and personality.

Keywords: Communication; Gender; Leadership; Discourse Analysis


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Contact:

Editor-in-Chief

MALIM Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara

Pusat Pengajian Citra Universiti

Universiti Kebangsaan Malaysia

43600 UK­M Bangi, Selangor Darul Ehsan

MALAYSIA

E-mail: jmalim@ukm.edu.my

© Copyright Universiti Kebangsaan Malaysia