Institusi Raja-Raja Melayu: Peranannya dalam Memelihara Kedudukan Islam dari Sudut Perlembagaan
Abstract
ABSTRAK: Pemerintahan beraja telah sedia wujud dalam sistem sosial di negeri-negeri Melayu sejak berabad-abad lamanya. Menurut sistem beraja ini, raja mempunyai kuasa mutlak dalam setiap pemerintahan dan pentadbiran negeri khususnya sebelum penjajahan Inggeris. Apabila Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, institusi pemerintahan beraja itu diteruskan dengan beberapa pindaan supaya disesuaikan dengan konsep demokrasi berparlimen dan raja berperlembagaan. Institusi beraja juga dikaitkan dengan persoalan agama kerana, mereka adalah ketua agama di negeri masing-masing dan bertanggungjawab menjaga agama Islam serta sebarang pindaan yang ingin dibuat terhadap agama Islam perlu mendapat perkenan raja-raja dahulu. Rasional peranan Majlis Raja-Raja dalam soal ini ialah perlembagaan hanya menekankan persoalan pentadbiran negara. Maka, dalam hal persoalan agama dibiarkan untuk dikendalikan oleh institusi beraja. Makalah ini akan melihat peranan institusi beraja dalam menjaga kedudukan Islam berdasarkan Perlembagaan Persekutuan Malaysia.
Kata kunci: Institusi Raja-Raja Melayu, Islam, Perlembagaan Persekutuan Malaysia, etnik
ABSTRACT: Monarchy was inherent in the social system of the Malay states since a number of centuries. According to the monarchy, the king has absolute power in every government and state administration, especially before British colonisation. When the Federation of Malaya gained independence in 1957, the institution of the monarchy is continued with some changes to suit the concept of parliamentary democracy and constitutional monarchy. Institution of monarchy is also linked to the question of religion because they are religious leaders in their respective states and is responsible for keeping the religion of Islam as well as any amendments to be made against the religion of Islam must first gain the consent of the kings. The rationale for the role of the Conference of Rulers on this matter is that the constitution only emphasises on the nation’s administration. Thus, the institution of monarchy is left to attend to matters related to religion. This article will examine the role of the institution of monarchy in charge of Islam in accordance with the Federal Constitution of Malaysia.
Key words: Institution of Malay Rulers, Islam, the Constitution of the Federation of Malaysia, ethnic
Full Text:
PDFReferences
Abdul Aziz Bari. 2005. Islam Dalam Perlembagaan Malaysia. Petaling Jaya: Intel Multimedia and Publication.
Abdul Monir Yaacob. 1996. Kedudukan dan pelaksanaan UndangUndang Jenayah Islam di Malaysia. Dlm. Abdul Monir Yaacob & Sarina Othman. Tinjauan Kepada Perundangan Islam. Kuala Lumpur: IKIM.
Ahmad Ibrahim. 1987. Kedudukan Islam dalam Perlembagaan Malaysia. Dlm. Mohamed Suffian Hashim, Lee, H.P. & Trindade, F.A. (eds.). Perlembagaan Malaysia: Perkembangannya 1957-1977. Petaling Jaya: Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Ahmad Ibrahim. 1997. Pentadbiran Undang-Undang Islam di Malaysia. Kuala Lumpur: IKIM.
Anon. 2001. Betulkan tanggapan generasi muda. Utusan Malaysia. 16 Februari.
Anon. 2007. Tiga tonggak utama bina negara. Utusan Malaysia. 5 Ogos.
Anon. 2008. Jangan sentuh Kontrak Sosial. Berita Harian. 17 Oktober.
Awang Sariyan. 2008. Mempertahankan bahasa negara di Malaysia. Dlm. Zainal Kling (pnyt.). Kemerdekaan dan Perhambaan. Kuala Lumpur: GAPENA.
Faridah Jalil. 2007. Perlembagaan Persekutuan menangani cabaran semasa dan mendatang. Dlm. Faridah Jalil (pnyt.). UndangUndang Malaysia: 50 Tahun Merentasi Zaman. Bangi: Fakulti Undang-Undang UKM.
Fernando, J. 2006. The Position of Islam in the Constitution of Malaysia. Journal of Southeast Asian Studies 2(37).
Firdaus Abdullah. 2006. Antara yang dikendong dan yang dikejar: Analisis pengartikulasian kepentingan politik Melayu. Dlm. Yaacob dan Hamedi Mohd. Adnan (pnyt.). Melayu, Islam dan Pendidikan. Kuala Lumpur: Penerbit UM.
Harding, A. 2002. The Keris, the crescent and blind goddess: The state, Islam and the constitution in Malaysia. Singapore Journal of International & Comparative Law 6.
Hashim Yeop A. Sani. 1973. Perlembagaan Kita. Kuala Lumpur: Malaysian Law Publishers Sdn. Bhd.
Ibrahim Ismail. 2003. Agama Persekutuan: Jurisprudens Islam dalam pentafsiran perlembagaan. Kanun 15(4):11.
Mohd Salleh Abas. 1985. Unsur-Unsur Tradisi Dalam Perlembagaan Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Muhamad Arifin. 1999. Islam dalam Perlembagaan Persekutuan. Dlm. Ahmad Ibrahim et al. (pnyt.). Perkembangan UndangUndang Perlembagaan Persekutuan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Nazri Muslim. 2011. Islam dan Orang Melayu Menurut Perlembagaan Dalam Konteks Hubungan Etnik: Kajian Ke Atas Pelajar Institusi Pengajian Tinggi Awam. Tesis Ph.D., Universiti Malaya.
Shad Saleem Faruqi. 2005. The Malaysia Constitution, the Islamic state and hudud laws. In K.S Nathan and Mohamad Hashim Kamali (eds.). Islam in Southeast Asia. Singapore: Institute of Southeast Asian Studies.
Syed Husin Ali. 2008. The Malays: Their Problem and Future. Petaling Jaya: The Others Press.
Tunku Abdul Rahman. 1984. Contemporary Issue on Malaysian Religions. Kuala Lumpur: Pelanduk Publications.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN 2289-1706 | e-ISSN : 2289-4268
Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA
© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia