Kerangka Akidah dalam Kurikulum Pendidikan Rendah di Malaysia (Belief Framework in the Primary Education Curriculum in Malaysia)

MOHD HAIDI MOHD KASRAN

Abstract


ABSTRAK: Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana hubungan akidah dengan Falsafah Pendidikan Negara (FPN) dan Falsafah Pendidikan Islam (FPI). Kajian ini juga adalah untuk meninjau unsur akidah dalam Kurikulum Pendidikan Islam serta meneliti kerangka akidah Islam dalam Kurikulum Sekolah Rendah. Kaedah kepustakaan melalui bahanbahan ilmiah dan analisis dokumen melalui teks pendidikan Islam sekolah rendah secara analisis kandungan (Content Analysis) digunakan dalam memperoleh maklumat kajian. Menurut dapatan kajian, di Malaysia, unsur akidah telah terpancar melalui wadah pendidikan di peringkat rendah lagi. Berdasarkan FPN, FPI, dan amalan Ahli Sunnah Wal Jamaah yang mendasari keyakinan umat Islam di negara ini.

Kata kunci: Akidah; Falsafah Pendidikan Negara; Falsafah Pendidikan Islam; Ahli Sunnah Wal Jamaah

 

ABSTRACT: The purpose of this study is to examine the relationship between belief (Akidah) and the National Education Philosophy (Falsafah Pendidikan Negara) and the Islamic Education Philosophy (Falsafah Pendidikan Islam). Additionally, this study will examine the Islamic Education Curriculum’s (Kurikulum Pendidikan Islam) elements of belief, as well as the Islamic belief framework in the Primary School Curriculum (Kurikulum Sekolah Rendah). Library methods, such as scientific materials and document analysis, as well as content analysis of primary Islamic education texts, were used to gather research data. According to the study’s findings, the element of belief has been transmitted through the primary education system in Malaysia. The National Education Philosophy (Falsafah Pendidikan Negara), the Islamic Education Philosophy (Falsafah Pendidikan Islam), and the practise of Ahli Sunnah Wal Jamaah all influence the beliefs of Muslims in this country.

Keywords: Belief; Philosophy of National Education; Philisophy of Islamic Education; Ahli Sunnah Wal Jamaah


Full Text:

PDF

References


Al-Quran

Al-Sunnah

Ab. Tamuri & Kamarul Azmi Jasmi. 2009. Nilai, Amalan, dan Sistem Pendidikan Masyarakat Melayu Islam Selepas Penjajahan Barat hingga Kini: Peradaban Arab-Islam dan Masyarakat Melayu. Bangi: Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Fakulti Pengajian Islam.

Abdul Hamid Othman.1993. Falsafah Pendidikan Islam: Pelaksanaannya di Institusi-institusi Pendidikan Malaysia. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.

Adam Badhrulhisham. 2016. Ahli Sunnah Wal Jamaah dan pemakaiannya di Malaysia: Isu dan cabaran. Jurnal ‘Ulwan 1: 128-149.

Ahmad Yunus Kasim & Ab. Halim Tamuri. 2010. Pengetahuan Pedagogikal Kandungan (PPK) pengajaran akidah: Kajian kes guru cemerlang pendidikan Islam. Journal of Islamic and Arabic Education 2(2): 13-30.

Asmawati Suhid & Fathiyah Mohd Fakhruddin. 2010. Gagasan pemikiran falsafah dalam pendidikan Islam: Hala tuju dan cabaran. Journal of Islamic and Arabic Education 4(2): 57-70.

Buku Teks Pendidikan Islam (Tahun Satu-Enam). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia.

Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran, Pendidikan Islam (Tahun Satu-Enam), Bahagian Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.

Harun Nasution, Satria Effandi Zein, Iik Ariffin M. Nur, Muhammad Amin, Yunan Yusuf, Abdul Aziz Dahlan, Suparjo, Nurul Fajri A. R., Hamdan Anwar & Syamsuri. 1992. Ensiklopedia Indonesia. Jakarta: Penerbit Djambatan.

Mardzelah Makhsin, Nurulwahida Hj Azid@Aziz, Mohd Aderi Che Noh & Mohamad Fadhli bin Ilias. 2016. Pengukuhan aqidah Ahli Sunnah Wa Al-Jamaah (ASWJ) dalam pendidikan Islam ke arah menangani gerakan Syiah di Malaysia. Prosiding International Seminar on Generating Knowledge Through Research, 25-27 Oktober, UUM-UMSIDA.

Mohd Shafiee bin Hamzah, Azli Fairuz bin Laki, Rahimah binti Embong & Nik Murshidah Nik Din. 2015. Penerapan akidah dalam dasar pendidikan Malaysia: Analisis terhadap falsafah pendidikan negara dan Islam Hadhari. Jurnal Islam dan Masyarakat Kontemporari 9: 1-11.

Mohd Yusuf Ahmad. 2004. Falsafah dan Sejarah Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.

Muhammad Salih Samak. 1983. Ilmu Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mustafa Haji Daud. 1996. Akidah Mukmin. Kuala Terengganu: Bahagian Hal Ehwal Islam, Jabatan Perdana Menteri.

Nur Hafizoh Idris & Rohana Hamzah. 2013. Nilai profesionalisme bakal guru berteraskan indikator Standard Guru Malaysia (SGM). Jurnal Teknologi 60: 31-37.

Shakila Ahmad, Mikdar Rushdi & Rafiuddin Afkari Abdul Fatah. 2013. Usaha memartabatkan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah sebagai pemangkin kelangsungan masyarakat Islam Madani di Malaysia. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kebangsaan Isu Ketamadunan dan Cabaran Semasa (SIKCAS 2013), 27 November, Universiti Sains Malaysia, Penang.

Sidek Baba. 2017. Akidah Islam Sifatnya Merentasi. Kuala Lumpur: Utusan Malaysia.

Tajul Arifin. 2005. Pendidikan bersepadu dalam Falsafah Pendidikan Negara. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Pendidikan 25 Tahun KUSZA, 19-20 November, Kolej Agama Sultan Zainal Abidin.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


ISSN 2289-1706 | e-ISSN : 2289-4268 

Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia