Volunteers Engaging in Informal Educational Services for Disabled Communities in Malaysia: An Analysis of Personality and Communication Characteristics
Abstract
Support for Persons with Disabilities (PWD) encompasses not only physical assistance but also educational services in informal settings. Although there are various volunteer organisations globally, there is limited dedicated outreach for people with disabilities (PWD) in Malaysia, resulting in reduced awareness and understanding of Islam within this community. Specialised methods are essential for effectively delivering Islamic education by individuals or volunteer organisations. The personality and communication traits of volunteers are crucial in providing informal educational services to communities with disabilities. Recognising the need for substantial manpower and specific skills, this study underscores the importance of youth volunteers in addressing PWD needs. This research aims to explore youth volunteer engagement in informal education for disabled communities by analysing the personality and communication characteristics of volunteers through a fuzzy Delphi approach. Using a design method and a developmental research (DDR) approach, the study examined the second phase of the Fuzzy Delphi methodology. Thirteen experts participated in this study to evaluate and rank the key elements necessary for creating a model focused on volunteer outreach efforts for persons with disabilities (PWD). The expert panel identified 30 elements of personality and six elements of communication that achieved 70% or higher agreement, indicating their suitability for inclusion in the model. These findings provide a valuable reference for developing training modules for volunteer services, particularly those targeting people with disabilities (PWD). By enhancing volunteer training, this research promotes a more inclusive Islamic education and support for communities with disabilities, thereby influencing similar global initiatives.
Keywords: Communication; disable community; informal education; personality; volunteerism
ABSTRAK
Sokongan untuk komuniti Orang Kurang Upaya (OKU) tidak memadai dengan penyediaan bantuan fizikal sahaja, bahkan turut merangkumi perkhidmatan pendidikan termasuk pendidikan bukan formal. Walaupun pelbagai organisasi sukarelawan wujud, namun terdapat kelompongan dalam kalangan mereka yang terlibat dengan organisasi sukarelawan dakwah OKU di Malaysia, menyebabkan pengetahuan dan penghayatan terhadap Islam dalam kalangan komuniti OKU terhad. Kaedah penyampaian dakwah yang khusus terhadap komuniti OKU adalah penting untuk menyampaikan pendidikan Islam dengan berkesan. Personaliti dan komunikasi adalah penting bagi sukarelawan yang terlibat dalam perkhidmatan pendidikan bukan formal untuk komuniti OKU. Kajian ini bertujuan untuk meneroka penglibatan sukarelawan belia dalam pendidikan bukan formal untuk komuniti OKU dengan menganalisis ciri personaliti dan komunikasi sukarelawan yang terlibat. Kajian ini menggunakan pendekatan reka bentuk dan pembangunan yang mempunyai tiga fasa. Namun, dalam kajian ini, penyelidik menumpukan kepada fasa kedua iaiatu analisis Fuzzy Delphi sahaja. Seramai tiga belas pakar terlibat dalam kajian ini untuk menilai elemen-elemen yang telah dikenal pasti. Dapatan kajian mendapati sebanyak 30 elemen personaliti dan enam elemen komunikasi melebihi 70%, yang menunjukkan kesesuaian. Penemuan ini menyediakan rujukan yang bernilai untuk pembangunan modul latihan untuk perkhidmatan sukarelawan, terutamanya bagi komuniti OKU. Dengan meningkatkan keberkesanan sukarelawan melalui latihan yang disasarkan, penyelidikan ini menyumbang kepada pendekatan yang lebih inklusif untuk pendidikan Islam dan sokongan kepada komuniti kurang upaya, dengan implikasi untuk inisiatif serupa di seluruh dunia.
Kata kunci: Komunikasi; komuniti OKU; pendidikan bukan formal; personaliti dan kesukarelawan
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN 0126-5636 | e-ISSN : 2600-8556
Faculty of Islamic Studies
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA
© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia