FENOMENA SOSIOBUDAYA ORANG ASLI KANAQ DALAM PENGUASAAN BAHASA MELAYU: SATU TINJAUAN AWAL (Sociocultural Phenomenology Of Kanaq Aboriginal In Mastery Malay Language: A Preliminary Study)

Shahidi A. H., Nor Azwahanum Nor Shaid, Mohd Sharifudin Yusop, Marlyna Maros, Rahim Aman

Abstract


ABSTRAK


Kajian ini merupakan tinjauan awal untuk melihat pengaruh sosiobudaya masyarakat Orang Asli Kanaq terhadap penerimaan mereka kepada unsur luar selain daripada budaya mereka. Unsur luar yang difokuskan dalam kajian ini adalah penguasaan bahasa kedua, iaitu Bahasa Melayu. Kajian ini merupakan kajian kualitatif yang terdiri daripada kajian kepustakaan dan kajian lapangan. Melalui kaedah lapangan, pengkaji menggunakan teknik temu bual dan pemerhatian tidak turut serta. Seramai lima orang responden terlibat dalam kajian ini yang terdiri daripada tiga orang remaja Orang Asli suku kaum Kanaq dan dua orang pakar. Lokasi kajian ini ialah Kampung Sungai Selangi, Kota Tinggi, Johor. Hasil dapatan kajian mendapati remaja Orang Asli Kanaq sememangnya mempunyai sosiobudaya yang kuat yang membuatkan mereka kurang mengendahkan unsur luar yang boleh membantu mengubah kehidupan mereka. Hal ini menjelaskan keperluan sosiobudaya Orang Asli sangat penting diangkat sama dalam usaha untuk membantu mereka menguasai Bahasa Melayu. Melalui perbincangan isu ini, makalah ini mencadangkan perspektif sosiobudaya masyarakat Orang Asli dititikberatkan dalam mencari formula terbaik untuk membantu komuniti ini menguasai Bahasa Melayu.


Kata kunci: Bahasa Melayu, bahasa kedua, orang asli, Kanaq, penguasaan Bahasa Melayu.

ABSTRACT


This is a preliminary study to seek the influence of the socio-cultural one of aboriginal communities, Kanaq tribe on their acceptance of external elements other than their culture. The external element focused on this study is the mastery of the second language, which is Malay Language. Qualitative method is used this study consisting of literature study and fieldwork. Through the field method, the researcher used interviewing techniques and observation. Five respondents were involved in this study consisting of three Kanaqan teenagers and two experts. The location of this study was Kampung Sungai Selangi, Kota Tinggi, Johor. This study found that Kanaq tribe has strong sociocultural and refused external elements that can help to improve their quality of life. This explains the need for community of aboriginals` socio-cultural to be raised in order to help them master in Malay Language. Through the discussion of this issue, this paper proposes an implementation of ethnographic approach from a socio-cultural perspective faced by the aboriginal community in mastering Malay Language. It is important that these issues are assessed and understood in more depth and comprehensiveness. This research may provide a proposal for the development of the language learning model framework, especially at the secondary school level in assisting the aboriginal community to master in Malay language by taking their socio-cultural aspects of their lives.


Keywords: Malay Language, second language, aboriginal people, Kanaq, Malay Language mastery.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.