PENGARUH IDEOLOGI ESTETIK MEDIA ‘THE MALAYAN EMERGENCY (2010)’ DALAM ISU KOMUNIS DAN KESELAMATAN NEGARA (Media Aesthetic Impact On The Malayan Emergency (2010) In The Issues Of Communist And National Security)

Loh Yoke Ling, Mohd. Nor Shahizan Ali, Normah Mustaffa, Yong Cheng Fei

Abstract


Filem dokumentari yang bersifat merepresentasikan ‘realiti’ merupakan salah satu medium media yang berkreadibiliti tinggi memberi laluan yang lebih mudah bagi golongan dominan dalam menyalurkan ideologi mereka kepada golongan khalayak sasarannya. Filem dokumentari memainkan peranan yang penting sebagai alat pemerintahan kolonial dan kawalan sosial dalam sesebuah masyarakat demi kestabilan dan keselamatan negara. Teknik penerbitan merupakan salah satu faktor yang penting dalam menghasilkan filem dokumentari propaganda supaya filem dokumentari yang dihasilkan mendapat sokongan rakyat dalam menghapuskan ancaman rakyat. Perkembangan teknologi yang pesat telah mendorong kepada peningkatan terhadap penggunaan visual yang lebih berkesan untuk mengkonstruk makna supaya ia mencapai ideologi yang ingin disampaikan kepada khalayak sasaran terutamanya dalam filem dokumentari. Lima bidang asas estetik media dalam video dan filem iaitu pencahayaan atau warna, ruang dua dimensi, ruang tiga dimensi, masa dan pergerakan serta bunyi digunakan dalam filem dokumentari mengkonstrukkan makna ataupun ideologi yang memihak kepada golongan tertentu. Kajian ini telah menggunakan kaedah analisis kandungan untuk mengkaji bagaimana ideologi filem dokumentari The Malayan Emergency (2010) dikonstrukkan dengan menggunakan lima bidang asas estetik media. Hasil kajian menunjukkan bahawa penggunaan lima bidang estetik media adalah bertujuan untuk menambahkan kesan dramatik, realistik, menimbulkan emosi, dan situasi tegang dalam filem dokumentari ini. Video telah digunakan sebagai instrumen untuk membuat ancaman terhadap keselamatan negara, namun video seperti filem dokumentari juga merupakan satu sentaja yang tidak kurang hebatnya dalam menghapuskan ancaman terhadap keselamatan negara. Idelogi-ideologi yang tersulam dalam estetik media seharusnya digunakan dalam penerbitan filem dokumentari terutamanya filem dokumentari sejarah supaya ia dapat mengbangkit semangat patriotik demi menjaga kestabilan dan keselamatan negara.


Kata Kunci: Dokumentari; Estetik Media; Ideologi; Komunis; Keselamatan; Teknologi

The characteristic of the documentary film, representation of “reality” is the credible medium as compared to other available medium formats. This creates a platform for the dominant group to spread and share their ideology to their targeted audience. Documentary film plays an important role on social responsibility for stability and security in a society of a government and a country. The production technics of a documentary is one of the most important factor for propaganda documentary film, in order to get people’s support and eliminated the public unrest. Modern technology helps to increase the understanding and construct of meaning using effective visual aid. Therefore ideology can be conveyed to the target audience especially using documentary film. The five basic field of media aesthetics in film and video are lighting and color, two dimension field, three dimension field, time and movement and sound used in documentary film to convey meaning or ideology that favors

to the group of people. This research used content analysis method of how documentary is constructed using the five basic fields of media aesthetics. Research outcome shows the usage of the five basic fields of media aesthetics is used to add dramatic effect, realism, invoke emotion and create tension within a documentary film. Video has been used as an instrument to create harm that threatens national security. However, documentary film is still the best tool to eradicate such threat. The embedded ideology within the aesthetic media should be used in documentary film production especially history genre so the documentary film can invoke patriotism for the sake for national stability and national security.


Key Words: Documentary; Media Aesthetics; Ideology; Communist; National Security; Technology

 


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.