PERSEPSI KHALAYAK TERHADAP KREDIBILITI MEDIA DI MALAYSIA (Audience perception on media credibility in Malaysia)

Normah Mustaffa, Faridah Ibrahim, Mus Chairil Samani, Mohd. Helmi Abd. Rahim

Abstract


Artikel ini menganalisis komponen kredibiliti berita dalam akhbar, televisyen dan atas talian (online).
Kajian ini bertujuan mengkaji persepsi khalayak terhadap kredibiliti sistem penyampaian berita dalam
media iaitu akhbar, televisyen dan internet. Kaedah survei terhadap 100 responden dijalankan di
sekitar Lembah Kelang pada tahun 2009 untuk menilai kredibiliti berita akhbar, televisyen dan atas
talian dengan menggunakan skala kredibiliti berita yang dikemukakan oleh Gaziano dan McGrath
(1986) iaitu amanah, semasa, berat sebelah, adil, lengkap, objektif, jujur, terkini, percaya/yakin,
seimbang, ketepatan dan tepat pada masa. Hasil kajian menunjukkan bahawa kredibiliti berita dalam
akhbar dan televisyen mempunyai persamaan tetapi tidak kepada kredibiliti berita internet.


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


-


 

_________________________________________________

eISSN 1823-884x

Faculty of Social Sciences & Humanities
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia