Kajian Perbezaan Latar Belakang dan Kecenderungan Keusahawanan Pelajar Sekolah Menengah di Terengganu

Wan Mohd Zaifurin bin Wan Nawang, Ibrahim Mamat

Abstract


ABSTRAK

Malaysia sebagai sebuah negara membangun menggalakkan golongan belia supaya terlibat dalam keusahawanan dan menjadikannya sebagai satu bidang kerjaya pilihan. Namun begitu, tidak ramai rakyat Malaysia mengejar peluang keusahawanan yang disediakan oleh pihak Kerajaan untuk mereka. Justeru itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengkaji perbezaan latar belakang dan kecenderungan keusahawanan pelajar sekolah menengah menggunakan kaedah kuantitatif. Seramai 161 pelajar Tingkatan 4 yang mengikuti kelab keusahawanan daripada 16 buah sekolah menengah sekitar Negeri Terengganu dipilih untuk dijadikan responden kajian ini. Data kajian ini dianalisis menggunakan perisian SPSS. Kajian ini mendapati sebahagian besar (79.5 peratus) responden mempunyai pengetahuan keusahawanan pada tahap sederhana. Seterusnya, kajian ini mendapati sebahagian besar (61.5 peratus) responden mempunyai kemahiran dan (57.8 peratus) kecenderungan keusahawanan pada tahap tinggi. Selain itu, kajian ini juga mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara kemahiran keusahawanan dan kerjaya impian. Kajian ini selanjutnya mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara kecenderungan keusahawanan mengikut kerjaya impian, keaktifan dalam kelab dan tempat untuk menjalankan perniagaan. Dapatan kajian ini boleh dijadikan rujukan dalam usaha untuk meningkatkan bilangan usahawan muda. Kewujudan kelab keusahawanan adalah asas penting dalam usaha menyediakan pelajar menuju ke arah kerjaya keusahawanan seterusnya melahirkan usahawan muda pada masa depan.

Kata kunci: Kelab keusahawanan; pendidikan keusahawanan; kecenderungan keusahawanan; keusahawanan sekolah menengah; kerjaya keusahawanan

ABSTRACT

Malaysia as a developing country encourages youth to get involved in entrepreneurship and make it as a career of choice. However, not many Malaysians pursue the entrepreneurship opportunities provided by the Government for them. Therefore, the purpose of this study is to examine the differences in background and entrepreneurial inclination of secondary school students using quantitative methods. A total of 161 Form 4 students who are involved in entrepreneurship clubs from 16 secondary schools around the State of Terengganu were selected to be the respondents of this study. The data of this study were analyzed using SPSS software. This study found that the majority (79.5 percent) of respondents have moderate entrepreneurship knowledge. Furthermore, this study found that the majority (61.5 percent) of respondents have skills and (57.8 percent) entrepreneurial inclination at a high level. Beside that, this study found that there were significant differences in entrepreneurship skills between respondents and their career choice. Consequently the study also found that there were significant differences between entrepreneurial inclination and career choice, activity in the club and place of business. The findings of this study can be used as a reference for all parties, especially the Government in increasing the number of young entrepreneurs. The existence of entrepreneurship club is an important foundation in the effort to prepare students towards entrepreneurship as a career and in turn produce young entrepreneurs in the future.

Keywords: Entrepreneurship club; entrepreneurship education; entrepreneurship inclination; secondary school entrepreneurship; entrepreneurship career


Keywords


Kelab keusahawanan; pendidikan keusahawanan; kecenderungan keusahawanan; keusahawanan sekolah menengah; kerjaya keusahawanan

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


DISCLAIMER

The editors and publisher of Jurnal Pengurusan have made every possible effort to verify the accuracy of all information contained in this publication. Any opinions, discussions, views and recommendations expressed in the article are solely those of the authors and are not of Jurnal Pengurusan, its editors or its publisher. Jurnal Pengurusan, its editors and its publisher will not be liable for any direct, indirect, consequential, special, exemplary, or other damages arising therefrom.