Kaedah Pembelajaran Membaca Bahasa Melayu dalam Kalangan Murid Orang Asli (OA) Jakun, di SK Kampong Bahru, Lenga, Johor Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) (Malay Language Reading Methods Among Jakun Aboriginal Students in SK Kampong Bahru, Lenga Johor During COVID-19 Pandemic)

NORA’AZIAN NAHAR, NURUL JAMILAH ROSLY

Abstract


Tiada suatu kaedah pembelajaran membaca yang didapati berkesan untuk membantu murid menguasai kemahiran membaca lebih-lebih lagi bagi murid Orang Asli (OA) yang berpencapaian akademik rendah, mudah lupa, tidak bermotivasi belajar, dan hidup dalam serba kekurangan. Kajian ini dijalankan untuk menganalisis keberkesanan kaedah pembelajaran membaca bahasa Melayu dalam kalangan murid Orang Asli (OA) tahap 1 akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di Malaysia. Kajian menggunakan reka bentuk kualitatif. Kaedah pengumpulan data dilakukan secara pemerhatian, analisis dokumen, transkrip video dan menemu bual 10 orang subjek kajian dalam kalangan murid OA, dan 6 orang informan dalam kalangan ibu bapa masyarakat OA, guru serta pentadbir Sekolah Kebangsaan Kampong Bahru (SKKB), Lenga, Johor bagi mendapatkan data primer. Hasil dapatan daripada program Guru Cilik dan pembinaan pondok bacaan oleh keluarga masyarakat OA di SKKB menunjukkan bahawa murid OA Tahun 2 dan Tahun 3 dapat menguasai kemahiran asas membaca dan termotivasi untuk hadir ke sekolah. Kerjasama erat daripada ibu bapa masyarakat OA memantau program tersebut di rumah juga merangsang mereka untuk belajar membaca. Usaha mengekalkan momentum dan minat murid OA perlu dimantapkan untuk meningkatkan pencapaian akademik mereka bagi meneruskan kelangsungan hidup tanpa mengesampingkan budaya tradisional mereka.

Kata Kunci: Guru Cilik; Membaca; Motivasi; Orang Asli; Perintah Kawalan Pergerakan (PKP)

 


Full Text:

PDF

References


Abdullah Ruslan. 2018. Penilaian pelaksanaan program Linus dalam kalangan murid Orang Asli di Perak. Tesis PhD. Universiti Utara Malaysia.

Anderson, T., Annand, D., & Wark, N. 2005. The search for learning community in learner paced distance education: Or, ‘Having your cake and eating it, too!’ Australian Journal of Educational Technology 21(2): 222-241.

Creswell, J.R. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. 3th Edition. London: SAGE Publication.

Dunn, R.S. Dunn.K. J. & Price, G.E.1979. Identifying and individual learning styles. Dalam Kee J.W. (Ed). Student learning style: Diagnosing and prescribing program. Hlm 39. 54 Reston, VA: National Association of Secondary School Prinsipals.

Eva Luthfi Fakhru Ahsani. 2020. Strategi Orang Tua dalam Mengajar dan Mendidik Anak dalam Pembelajaran At The Home Masa Pandemik Covid-19. Institut Agama Islam Negeri Kudus.

Gill, S.S, Rosnon, M.R., & Redzuan, M.R. 2010. Acculturation of Consumerism among the Orang Asli Comumunity in Jelebu, Negeri Sembilan. Pertanika J. Soc.Sci. & Hum. 18 (2): 321 – 331

Haney, M., & Hill, J. 2004. Relationships between Parent-Teaching Activities and Emergent Literacy in Preschool Children. Early Child Development and Care, 174: 215-228.

Haslinda Tahir Shah, Lilia Halim, Zanaton Iksan. 2015. Kaedah Bermain dalam Meningkatkan Minat Murid Orang Asli Terhadap Sains. Internasional Conference on Language, Education, and Innovation (ICLEI 16 – 17 Mac 2015 62 HASLINDA BT TAHIR Shah.

Jabatan Kemajuan Orang Asli. 2016. Suku Kaum / Bangsa. Muat turun daripada : http://www.jakoa.gov.my

Mahzan Arshad. 2016. Prinsip dan Amalan dalam Pengajaran Literasi Bahasa Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mahzan Arshad. 2015. Pendidikan Literasi Bahasa Melayu. Strategi Perancangan dan Pelaksanaan. Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Mahzan Arshad. 2016. Pendidikan Literasi Awal Kanak-kanak Teori dan Amali. Tanjung Malim. Universiti Pendidikan Sultan Idris.

Mazdi Marzuki, Jabil Mapjabil, & Rosmiza Mohd Zainol. 2014. Mengupas keciciran pelajar Orang Asli di Malaysia: Suatu tinjauan ke dalam isu aksesibiliti sekolah. Malaysian Journal of Society and Space 10 (2):189 – 198.

Mohd Muizzuddin Mohd Nor, Mohamad Fauzi Sukimi & Mohd Nasiruddin Mohd Nor. 2018. Kesedaran Pendidikan dan minat kerja pelajar orang Orang Asli suku Kaum Jakun di Rompin, Pahang. GEOGRAFIA Online Malaysian Journal of Society and Space 14 (1): 72-86.

Nur Bahiyah Abdul Wahab, Maryati Mohamed, Mohd Zairi Husain & Mohd Najib Haron. 2015. The Development of Science Knowledge Idicators among Indigenous Pupils. Procedia-Social and Behavioral Sciences 172: 398-404

Nurul Jamilah Rosly dan Nur Zainiyah Norita Mokhtar. 2021. Mendepani Cabaran Literasi Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Murid Orang Asli Jakun Lenga, Johor: Satu Tinjauan. Proceeding of the 4th Internasional Conference of Languages, Education and Tourism 2021. Language, Education and Tourism – Embracing Changes and Challenge Internasional Islamic University Malaysia. 28th -30th Jun 2021. 19 - 74

Norwaliza Abdul Wahab & Ramlee Mustapha. 2015. Reflections on Pedagogical Curriculum Implementation at Orang Asli Schools in Pahang. Procedia-Social and Behavioral Sciences 172: 442– 448

Norwaliza Abdul Wahab, Ramlee Mustapha & Jasmi Abu Talib. 2016. Membangun modal insan Orang Asli: Kajian peranan dan penentuan matlamat pendidikan dalam kalangan ibu bapa masyarakat Orang Asli di Kuantan Pahang. GEOGRAFI Online TM Malaysian Journal of Society and Space 12(3): 1-10.

Shedd, M.K. & Duke, N.K. 2008. The power of planning: developing, effective read-alouds. Beyond the journal: Young children on the web. diambil dari http:scholar.google.com/scholar?q=Sheed%2C+%26+Duke%2C+N.k.+%282008%29.+The power+off%3a+developing+effective+read-+alouds.+&btnG=&&.hl=en&as sdt=0%2C5&as vis=1

Teo Kok Seong. 2021. Webinar: Bengkel Penyelidikan Bagi Pensyarah Jabatan Bahasa Melayu Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Kampus Pagoh. (10 Mac 2021).

Vygotsky L.S. 1935. Mind in Society. The Development of Higher. Psychological Processes. Cambridge. Harvard University Press.

Vygotsky, L.S.C. 1978. Mind in society. The Development of Higher Psychological Processes. (New edition, edited by M.Cole, V. John Steiner, S. Scribner and E.Souberman). Cambrigde, MA: Harvard University Press.

Zamri Mahamod, Rohaida Mazalan, Norziah Amin & Mohd Zaki Abd. Rahman. 2021. Tahap Penguasaan Kemahiran Membaca dan Menulis Murid-murid B40 dalam Pembelajaran Bahasa Melayu. https://doi.org/10.37134/pendeta.vol12.1.4.2021


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Contact:

Editor-in-Chief

MALIM Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara

Pusat Pengajian Citra Universiti

Universiti Kebangsaan Malaysia

43600 UK­M Bangi, Selangor Darul Ehsan

MALAYSIA

E-mail: jmalim@ukm.edu.my

© Copyright Universiti Kebangsaan Malaysia