Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Menerusi Pengetahuan Makna dan Penggunaannya (Mastery of Arabic Vocabulary Through Knowledge of Meaning and Its Use)

HASNUROL HASHIM, KASEH ABU BAKAR, MAHERAM AHMAD

Abstract


Artikel ini mengemukakan analisis penguasaan morfologi Arab menerusi bidangnya, iaitu leksikologi. Leksikologi ialah keupayaan dan penguasaan kosa kata aspek pengetahuan makna dan penggunaannya. Dua aspek penguasaan tersebut merupakan faktor utama bagi seseorang pelajar yang mahu menguasai bahasa, dan dalam konteks kajian ini ialah pembelajaran bahasa Arab yang merupakan bahasa kedua atau bahasa asing di Malaysia. Masalah yang sering dihadapi oleh pelajar bahasa Arab adalah berpunca daripada kegagalan mengetahui makna kosa kata yang merupakan perkara asas dalam mempelajari apa jua bahasa. Kajian ini bertujuan (1) mengenal pasti tema kajian lepas berkaitan pembelajaran morfolologi menerusi dimensi bidang leksikologi, (2) memperlihatkan kelompangan yang terdapat dalam kajian-kajian lepas berkaitan pengetahuan makna kosa kata dan penggunaannya, dan (3) mengamati isu yang boleh dijadikan kajian baru pada masa akan datang. Kajian ini merupakan satu kajian kualitatif yang menggunakan kaedah kepustakaan untuk mendapat data. Data yang diperoleh kemudiannya dianalisis secara deskriptif. Kajian ini juga menggunakan reka bentuk tematik yang merupakan satu metode yang mudah diamati dan difahami. Hasil kajian mengemukakan lebih 100 kajian berkaitan pengetahuan makna dan penggunaan kosa kata menerusi pembelajaran dan pengajaran morfologi. Implikasi kajian ini dapat memberi penemuan baru menerusi dimensi leksikologi khususnya dalam pembelajaran morfologi Arab.

Kata kunci: Pembelajaran; Morfologi; Pembentukan kata; Leksikologi; Bahasa Arab

ABSTRACT

This article presents an analysis of the mastery of Arabic morphology through its field, namely lexicology. Lexicology is the ability and mastery of vocabulary aspects of knowledge of meaning and its use. These two aspects of mastery are the main factors for a student who wants to master the language, and in the context of this study is learning Arabic which is a second language or foreign language in Malaysia. The problem that is often encountered by Arabic language students is due to the failure to know the meaning of vocabulary which is a basic thing in learning any language. This study aims to (1) identify the theme of previous studies related to learning morphology through the dimensions of lexicology, (2) show the gaps in previous studies related to knowledge of vocabulary meaning and its use, and (3) observe issues that can be used as new studies when the time comes. This study is a qualitative study that uses the library method to obtain data. The data obtained were then analysed descriptively. This study also uses thematic design which is a method that is easy to observe and understand. The results of the study presented more than 100 studies related to knowledge of meaning and use of vocabulary through learning and teaching morphology. The implications of this study can provide new discoveries through the dimensions of lexicology especially in the study of Arabic morphology.

Keywords: Learning; Morphology; Word formation; Lexicology; Arabic


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Contact:

Editor-in-Chief

MALIM Jurnal Pengajian Umum Asia Tenggara

Pusat Pengajian Citra Universiti

Universiti Kebangsaan Malaysia

43600 UK­M Bangi, Selangor Darul Ehsan

MALAYSIA

E-mail: jmalim@ukm.edu.my

© Copyright Universiti Kebangsaan Malaysia