PENELITIAN “STRATEGI SERAM” DALAM FILEM RUMAH BERHANTU MALAYSIA DAN AMERIKA

AHMAD MUHYIDDIN YUSOF, RUZY SULIZA HASHIM, NORAINI MD YUSOF, ANITA HARRIS SATKUNANANTHAN

Abstract


ABSTRAK

Tujuan utama artikel ini adalah untuk membongkar pelbagai strategi seram yang terkandung di dalam filem seram berkonsepkan rumah hantu Malaysia dan Amerika Syarikat. Kewujudan rumah berhantu di alam nyata mampu menimbulkan rasa takut dalam kalangan penonton apabila mereka menonton filem seram. Ini adalah kerana, penggunaan latar rumah berhantu mempunyai beberapa motif, elemen dan aspek teknikal tertentu. Artikel ini ingin menjelaskan dengan lebih terperinci tentang makna uncanny untuk mengenalpasti akan kesannya terhadap filem-filem rumah hantu dari seleksi klasik dan juga yang terkini. Dengan menggunakan pendekatan teoretika, hubungan uncanny dan filem rumah hantu di Malaysia dan Amerika Syarikat dapatlah difokuskan. Berdasarkan theory uncanny Sigmund Freud, Andrew Bennett dan Nicholas Royle, dapatlah disenaraikan beberapa aspek yang mempunyai potensi seram yang kebiasaannya boleh mempengaruhi penghuni rumah hantu dan secara keseluruhannya aspek-aspek tersebut juga telah digunapakai untuk membikin filem-filem rumah hantu yang lain di Malaysia dan Amerika.  Hasil perbincangan ini akan mempamerkan hubungkait diantara strategi-strategi seram dan uncanny di mana ianya boleh digunapakai untuk analisis filem-filem rumah berhantu di Malaysia dan Amerika Syarikat.

 

Kata kunci: rumah berhantu; filem; uncanny; strategi seram; objek berhantu

 

INVESTIGATING THE STRATEGIES OF FEAR IN MALAYSIAN AND AMERICAN HAUNTED HOUSE FILMS

ABSTRACT

The main intention of this paper is to interrogate the strategies of fear deployed in Malaysian and American haunted house films. Haunted houses have been known to exist in real life which trigger the impulses of fear in the viewers when they watch such horror films. There are a few elements which constitute a haunted house that is also related to its motif and technical aspects. This paper also delves deeper into the meaning of the uncanny to determine its effects on classical and contemporary haunted house films by applying a theoretical approach that focuses on the relation of the word uncanny to haunted house films in both Malaysia and America. Based on Sigmund Freud’s work on the Uncanny, Andrew Bennett and Nicholas Royle have drawn up a list of thirteen forms that the Uncanny can take. This paper utilises these thirteen forms to formulate a framework that examines how these components  affect the inhabitants of the haunted house. The contention is that most of these features have been coopted in the makings of many haunted house films. The outcome of this discussion will show a correlation between the strategies of fear and the Uncanny which may be applied to the analysis of both American and Malaysian haunted house films.

 

Keywords: Haunted houses, Films, Uncanny, Strategies of Fear, Haunted Objects


Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.