Kesalahan Penggunaan Imbuhan Awalan dan Akhiran dalam kalangan Murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Berdasarkan Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) (Prefix and Suffix Error among Tamil National Type School Pupils According the Theory of Error Analysis by Corder (1973))

AMIRRA SHAZREENA AMINUL RAZIN, VIJAYALETCHUMY SUBRAMANIAM

Abstract


ABSTRAK: Kajian ini mengenal pasti dan membincangkan jenis kesalahan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran yang telah dirincikan dalam Teori Analisis Kesalahan Corder (1973) serta punca murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran murid Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Sampel kajian ialah seramai 50 orang murid India di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang, Selangor. Sampel yang diambil ialah murid tahun lima Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Serdang. Instrumen yang digunakan ialah ujian bertulis berkenaan dengan imbuhan awalan dan imbuhan akhiran, teori yang digunakan ialah Teori Analisis Kesalahan Corder (1973). Kaedah yang digunakan ialah kaedah pemerhatian. Dapatan kajian menunjukkan bahawa murid tidak menguasai imbuhan awalan dan imbuhan akhiran sepenuhnya. Kajian ini penting untuk membantu pihak sekolah meningkatkan pemahaman imbuhan dalam penulisan murid.

Kata kunci: Murid India; penulisan; awalan; akhiran; Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil

ABSTRACT: The objective of this study is to identify the types of error prefix and suffix that have been described in the Theory of Error Analysis by Corder (1973) also the incompetence of prefixes and suffixes. The sample of the study was 50 Indian pupils at Tamil National Type School Serdang, Selangor. Samples taken were standard five pupils. The instrument used is a written test in the prefix and suffix field and the theory used is the Theory of Error Analysis by Corder (1973). The method used is the observation method. The results of the study found that Indian pupils did not fully mastered the prefix and suffix field. The main interests in this research are to help the teachers to increase the pupils’ knowledge about remuneration in writing.

Keywords: Indian pupils; writing; prefix; suffix; Tamil National Type School


Full Text:

PDF

References


Corder S.P. 1973. Introducing Applied Linguistics. Lincoln: Peguin Books Ltd.

Chee Hwa Ooi dan Vijaya Letchumi Subramaniam. 2016. Tahap motivasi murid dalam pembelajaran bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Ulum Islamiyah Journal 18: 115-130

Chew Fong Peng. 2016. Masalah pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan murid Cina Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 6: 10-22

Dayang Sufilkawany Ujai dan Wan Muna Ruzanna Wan Muhammad. 2017. Pengaruh faktor sosial dalam pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan Murid Iban. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 7: 78-84.

Exzayrani Awang Sulaiman. 2015. Sikap Bahasa GenerasiMuda Terhadap BM: Kajian Kes Sekolah Menengah Chung Hwa. E-Proceeding of the International Conference on Social Science Research, Universiti Brunei, 8-9 Jun: 925-938.

Kementerian Pendidikan Malaysia. 2013. Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2013-2025. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

Malaysia. 2015. Kurikulum Standard Sekolah Rendah. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

Malaysia. 2016. Dokumen Standard Kurikulum Pelajar. Putrajaya: Bahagian Pembangunan Kurikulum.

Nik Safiah Karim et al. 2009. Tatabahasa Dewan Edisi Ketiga. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Roshidah Hassan. 2017. Gaya dan strategi pembelajaran bahasa Melayu dalam kalangan Pelajar Perancis. Journal of Language Studies 17(1): 125-146.

Roasharimah Ibrahim dan Zamri Mahamod. 2017. Faktor Dalaman yang Mempengaruhi Penguasaan Bahasa Melayu Murid Cina. https://seminarserantau2017.files.wordpress.com/2017/09/2-roasharimah-ibrahim-zamri-mahamod. pdf [7 Nov 2017].

Salinah Jaafar dan Rohaidah Haron. 2016. Kesilapan Bahasa Melayu dalam kalangan pelajar Universiti Kebangsaan Yunnan di Akademi Pengajian Melayu. Jurnal Melayu 15(2): 196-209.

Siti Norsyahida Mohd A Rashid, Nor Azuwan Yaakob dan Che Ibrahim Salleh. 2015. Penggunaan Bahasa dalam Laman Blog dari Aspek Morfologi. Journal of Business and Social Development 3(2):34-50.

Wong Shia Ho. 2015. Tinjauan Tentang Penggunaan Bahasa Melayu dalam Buku Teks Geografi Tingkatan Satu. Jurnal Penyelidikan IPG KBL 12.

Zamri Mahamod, Jamaludin Badusah, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohamed Amin Embi dan Sharala Subramaniam. 2014. Penggunaan dan Kekerapan Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Warganegara Asing. Jurnal Pendidikan bahasa Melayu 4: 25-35

Zamri Mahamod, Kamiliah Ayu Ab. Ghani dan Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. 2016. Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa Melayu dalam kalangan Murid Cina berdasarkan Sikap dan Kemahiran Bahasa. Jurnal Pendidikan bahasa Melayu 6(1): 38-51

Zamri Mahamod, Nik Mohd Rahimi Nik Yusoff, Mohd Mahzan Awang dan Chew Fong Peng. 2017. Tahap Pemahaman, Penghayatan dan Pengamalan Jati Diri Bahasa Melayu dalam kalangan Pelajar Aliran Pendidikan Universiti Awam. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 7(1): 34-43.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


ISSN 2289-1706 | e-ISSN : 2289-4268 

Institut Alam dan Tamadun Melayu (ATMA)
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia