Indikator Pemilihan Makanan Halal dan Tayyib dalam Kalangan Generasi Milenial Muslim Pulau Pinang
Abstract
ABSTRAK
Kebimbangan dengan percambahan restoran makanan luar negara di Malaysia telah memberi kesan kepada pemilihan makanan dalam kalangan pengguna Muslim khususnya golongan Milenial. Oleh itu, untuk menangani isu ini, pengukuhan aspek kefahaman halal, kefahaman tayyiban, elemen kesihatan diri, kualiti makanan dan tabiat pemakanan dipercayai merupakan langkah proaktif dalam mendidik masyarakat Muslim Milenial mengenai pemilihan makanan yang berlandaskan kepada syariat Islam. Justeru, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti dan menganalisis indikator pemilihan makanan halal dan tayyib yang terdiri daripada kefahaman halal, kefahaman tayyiban, kesihatan diri,kualiti makanan dan tabiat pemakanan yang boleh mempengaruhi pengguna Muslim Milenial pada masa kini. Kajian yang menggunakan pendekatan kuantitatif dan pengumpulan data melalui pengedaran borang soal selidik telah dilakukan kepada 415 pengguna Muslim Milenial di negeri Pulau Pinang. Data yang telah diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS versi 22 dan SMART-PLS versi 3.2.7. Secara keseluruhannya kajian ini menunjukkan faktor kefahaman tayyiban dan tabiat pemakanan berupaya mempengaruhi sikap pengguna Muslim Milenial terhadap keperluan makanan halalan tayyiban. Justeru sebagai pengguna Muslim adalah sangat berkepentingan untuk memastikan pemilihan makanan harian adalah berlandaskan kepada syariat Islam. Ini bertujuan untuk memastikan pengguna Muslim kini khususnya generasi Milenial menjalani kehidupan yang diberkati dan di redhai Allah SWT.
Kata kunci: Pemilihan makanan; halalan tayyiban; Muslim milenial
ABSTRACT
The rise in foreign food establishments in Malaysia has affected the dietary preferences of Muslim consumers, with millennials being especially impacted. Therefore, strengthening the understanding of halal and tayyiban, along with personal health, food quality, and eating habits, is considered a proactive measure in guiding the millennial Muslim community in choosing food according to Islamic Sharia. Therefore, this study was conducted to identify and analyse the indicators of halal and tayyib food selection, which consists of halal understanding, tayyib understanding, personal health, food quality and eating habits that can influence millennial Muslim consumers today. The study used a quantitative approach, and the data was collected through the distribution of questionnaires to 415 millennial Muslim users in the state of Penang. The data was analysed using SPSS version 22 and SMART-PLS version 3.2.7 software. This study indicates that comprehending tayyiban and dietary habits can affect Millennial Muslim consumers’ attitudes towards tayyiban halal food. Therefore, as a Muslim consumer, it is particularly important to ensure that the selection of daily food is based on Islamic Sharia, ensuring that Muslim individuals, particularly Millennials, lead a life blessed and favoured by Allah SWT.
Keywords: Food choice; halalan tayyiban; millennial Muslim
Keywords
Full Text:
PDFRefbacks
- There are currently no refbacks.
ISSN 0126-5636 | e-ISSN : 2600-8556
Faculty of Islamic Studies
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA
© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia