Aplikasi Teknik Kumpulan Nominal Ubahsuai terhadap Penilaian Kebolehgunaan Model Pembangunan Jati Diri Remaja Delinkuen di Malaysia Menurut Perspektif Islam

Mariam Abd Majid, Aisyah Humairak Abdul Rahman, Abur Hamdi Usman, Zainab Ismail, Iman Abdul Rahman Mahmud Abu Syariah

Abstract


ABSTRAK


Penilaian adalah peringkat penting dalam penghasilan produk menerusi pendekatan penyelidikan reka bentuk dan pembangunan. Artikel ini mengemukakan penilaian terhadap kebolehgunaan model pembangunan jati diri remaja delinkuen di Malaysia menurut perspektif Islam yang dibangunkan. Fasa penilaian ini dilaksanakan menerusi aplikasi teknik kumpulan nominal ubahsuai berdasarkan persepsi pengguna (end user) model. Seramai enam orang pengguna dalam kalangan pengusaha, pengetua dan tenaga pengajar yang berpengalaman mengurus, membentuk, membangun dan memulihkan jati diri remaja di pusat-pusat pemulihan akhlak dipilih sebagai peserta. Peserta dikumpulkan dalam bengkel dan diberikan borang soal selidik yang menggunakan skala likert dalam penilaian kebolehgunaan model. Nilai skor pada skala ditukarkan dalam bentuk peratusan yang menentukan tahap kebolehgunaan. Hasil kajian mendapati kesemua empat (4) komponen utama bagi model pembangunan jati diri remaja delinkuen di Malaysia menurut perspektif Islam iaitu set induksi, pembangunan spiritual, pembangunan fizikal dan program susulan mendapat persetujuan kumpulan pengguna dengan nilai peratusan melebihi 70 peratus. Model yang dibangunkan sesuai digunakan sebagai panduan kepada pihak-pihak berkepentingan untuk membangun jati diri remaja delinkuen di Malaysia.

Kata kunci: Teknik kumpulan nominal ubahsuai; penilaian; kebolehgunaan; pembangunan; jati diri; remaja delinkuen; Malaysia; Islam


ABSTRACT


Evaluation is a crucial stage in the manufacture of products using design and development research approaches. In this article, the applicability of the identity development model for delinquent adolescents in Malaysia was assessed from an Islamic perspective. This evaluation stage was conducted by applying the modified nominal group technique based on users’ (end users) perceptions of the model. A total of six users were selected as participants, including entrepreneurs, principals, and instructors with experience in managing, shaping, developing, and restoring the identity of adolescents in moral rehabilitation centers. Participants were grouped into workshops and given questionnaires using the likert scale to assess the usability of the model. The score on the scale was converted into a percentage that determined the degree of usability. The results of the study revealed that all four key components of the self-development model for delinquent adolescents in Malaysia according to the Islamic perspective (induction set, spiritual development, physical development, and follow-up programs) were endorsed by the consumer group with a percentage value of more than 70 percent. The developed model is suitable as a guide for stakeholders to develop the identity of delinquent adolescents in Malaysia.

Keywords: Modified nominal group technique; evaluation; applicability; development; identity; delinquent adolescents; Malaysia; Islam


Keywords


Teknik kumpulan nominal ubahsuai; penilaian; kebolehgunaan; pembangunan; jati diri; remaja delinkuen; Malaysia; Islam

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


 

ISSN 0126-5636 | e-ISSN : 2600-8556

Faculty of Islamic Studies
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia