Tarikan terhadap Buku Indie dalam Kalangan Pembaca Muda di Malaysia

Muhamad Faisal Ashaari, Mohd Firdaus Hamzah, Lily Yaakub, Rosmawati Mohamad Rasit

Abstract


Buku genre Indie telah mendapat tempat dalam kalangan pembaca muda, khususnya generasi Z. Jualan buku Indie pada tahun 2013 dan 2015 telah menunjukkan penguasaan mereka dalam carta penjualan buku tempatan dan ini bukan sekadar mencabar tetapi mengalahkan genre penulisan arus perdana. Minat pembaca dengan genre penulisan ini dikaitkan dengan keunikan pendekatan penulisannya. Justeru, kajian ini mengkaji faktor tarikan terhadap keunikan penulisan buku Indie dalam kalangan pembaca muda di Malaysia. Kajian ini menggunakan reka bentuk tinjauan melalui pengedaran borang soal selidik sebagai kaedah pengumpulan data. Borang soal selidik telah diedarkan kepada 100 orang responden menggunakan persampelan bertujuan. Sampel responden dipilih dalam kalangan kelompok netizen pada peringkat remaja dan awal belia sebagai kumpulan generasi Z. Hasil kajian mendapati terdapat lima faktor yang menjadi tarikan kepada pembaca untuk membeli dan membaca buku berkenaan iaitu dari sudut tajuk, kulit buku, olahan isi kandungan, mesej dan grafik serta peranan media baharu. Buku Fixi Sdn. Bhd. dan Dubook Press mencatatkan penerbit buku Indie yang paling diminati dan menjadi pilihan dalam kalangan pembaca muda.

Attraction to the Indie Book among Young Readers in Malaysia

The indie book has gained a momentum among young readers, especially the Z generation. The sales of this book have increased dramatically, particularly between year 2013 and 2015, simultaneously showing its popularity in the local book sales market. The reader’s interest in this book is associated with the uniqueness of its approach in writing. Thus, this study examines the attractiveness of indie book writing among young readers in Malaysia, who are the enthusiasts to this book. This study uses survey design through distribution of questionnaires as a data collection method. Questionnaires were distributed to 100 respondents using purposive sampling. Respondents were chosen among netizen groups at the adolescent stage and early adolescents as the generation of Z. The findings show that there are five factors that attract readers to buy and read this type of book; the title, book cover, content processing, message and graphics and the role of new media. It is found that both Buku Fixi Sdn. Bhd. and Dubook Press are listed the most popular indie book publishers and became the choice among young readers.


Keywords


Buku Indie; dakwah atas talian; media baru; Pemikiran Islam; liberalisme

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


 

ISSN 0126-5636

Faculty of Islamic Studies
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia