Integrasi Naqli dan Aqli dalam Pengajaran Bahasa Arab Tujuan Khas di Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Yuslina Mohamed, Hazlina Abdullah, Mesbahul Haque, Sulaiman Ismail

Abstract


Kursus Bahasa Arab untuk tujuan khas telah diperkenalkan di Fakulti Pengajian Bahasa Utama, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Ditawarkan kepada pelajar bahasa Arab dan komunikasi di peringkat sarjana dan pascasiswazah di Universiti Sains Malaysia (USIM) sejak tahun 2005. Ia adalah kursus wajib yang dibangunkan selaras dengan Misi Universiti “USIM 16” iaitu USIM akan menjadi pusat rujukan serantau dunia dalam integrasi Naqli dan Aqli. Fakulti pengajian Bahasa Utama (FPBU) memainkan peranan memperkasakan program yang ditawar berintegrasikan Naqli dan Aqli dalam semua kursus. Dengan demikian, kajian ini bertujuan mengetahui bagaimana pensyarah mengimplimentasi Naqli dan Aqli dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) melalui bahan-bahan yang digunakan dalam kuliah. Penyelidik telah menemu bual 5 pensyarah yang mengajar kursus ASP untuk mendapatkan data implimentasi tersebut. Penyelidikan kualitatif ini akan mengkaji integrasi Naqli dan Aqli dalam ASP untuk mengetahui model-model yang telah diguna pakai oleh pensyarah dalam pengajaran mereka. Dapatan kajian merumuskan bahawa tiada model khas yang dirujuk atau digunakan dalam PdP ASP. Walau bagaimanapun, semua pensyarah telah mengimplimentasikan Naqli dan Aqli dalam PdP.

The Integration of Naqli and Aqli in Teaching Arabic for Specific Purposes (ASP) in Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Arabic for specific purpose (ASP) courses have been introduced by Faculty of Major Languages Studies are offering to the Arabic Language and Communication both undergraduate and postgraduate students in Islamic Science University of Malaysia (USIM) since 2005. It is compulsory subjects under the above program. To in line with the University Mission “USIM 16” that USIM will be the regional reference centre for integration Naqli dan Aqli in the world. The Faculty of Major Languages Studies takes part to empower the courses of integrating Naqli dan Aqli in all subjects offered by the faculty. ASP has been integrated Naqli dan Aqli in teaching and learning through resources have been using by lecturers in the faculty to find out how lecturers integrate Naqli dan Aqli in their daily teaching, the researcher has distributed the questionnaire to all 5 lecturers who are involved in teaching this subject to obtain the implementation data. This qualitative research will investigate integration Naqli dan Aqli in ASP to find out the existence models have been using by those lectures in their teaching. The findings conclude that no specific model is referred to or used in teaching of ASP. However, all lecturers have implemented Naqli dan Aqli in their teaching using their own method.


Keywords


Bahasa Arab Tujuan Khas (ASP); integrasi naqli dan aqli; implimentasi; Arabic for Specific Purposes (ASP); integration of naqli and aqli; implimentation

Full Text:

PDF

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 


 

ISSN 0126-5636 | e-ISSN : 2600-8556

Faculty of Islamic Studies
Universiti Kebangsaan Malaysia
43600 UKM Bangi, Selangor Darul Ehsan
MALAYSIA

© Copyright UKM Press, Universiti Kebangsaan Malaysia