Kebolehterimaan Keterangan Forensik dari Perspektif Maqāsid Syariah (Admissibility of Forensic Evidence from the Perspective Maqāsid Shariah)

Syazwan Mohd. Yusof, Ramalinggam Rajamanickam, Asma Hakimah Ab. Halim

Abstract


Penggunaan qārinah sebagai satu kaedah keterangan dalam Islam tidak dapat dinafikan lagi. Pada zaman sains dan teknologi ini,  salah satu bentuk qārinah  yang popular di mahkamah ialah keterangan forensik. Keterangan ini lahir daripada penggunaan kaedah-kaedah dan teknik-teknik saintifik oleh pakar. Sehubungan dengan itu, persoalan sering timbul di mahkamah syariah berkaitan dengan pematuhan keterangan forensik ini dari sudut fiqh dan maqāsid syariah. Oleh itu, artikel ini bertujuan untuk mengenal pasti kedudukan keterangan forensik dari sudut fiqh di samping menganalisis kedudukan keterangan forensik yang boleh diterima di mahkamah syariah berpandukan maqasid syariah. Bagi mencapai objektif tersebut, kaedah penyelidikan secara kualitatif digunakan. Pengumpulan data dilakukan dengan dua kaedah, iaitu kajian kepustakaan dan analisis dokumen. Artikel ini mendapati bahawa keterangan forensik merupakan satu bentuk keterangan bersandarkan keadaan atau dikenali sebagai  qārinah dalam Islam. Islam menerima qārinah sebagai satu bentuk pembuktian dalam perundangan Islam yang diiktiraf oleh syarak. Selain itu, artkel ini juga mendapati bahawa keterangan forensik sememangnya boleh diterima sebagai satu bentuk keterangan di mahkamah syariah dari sudut fiqh dan maqāsid syariah. Oleh itu, keterangan forensik harus diterima oleh mahkamah syariah sebagai satu bentuk pembuktian dalam zaman moden ini kerana kedudukannya diiktiraf di sisi Islam dan ia dapat membantu dalam pentadbiran keadilan.

 

Kata kunci: Keterangan forensik; fiqh, maqāsid syariah; qārinah; mahkamah syariah

 

Abstract

 

The use of qārinah as a method of evidence in Islam cannot be denied. In the era of science and technology, one of the popular forms of qārinah in courts is forensic evidence. This evidence is derived from the use of scientific methods and techniques by experts. In this regard, the question often arises in the syariah courts as to whether the forensic evidence adduced in courts as evidence adheres to the fiqh and maqāsid syariah aspects. Therefore, this article aims to identify the position of forensic evidence from the fiqh point of view as well as to analyze the position of admissibility of forensic evidence in the syariah court from the perspective of maqasid syariah. To achieve the objectives, this article employs a qualitative research method. Data collection is done by two methods, namely library research and document analysis. This article has finds that forensic evidence is a form of circumstantial evidence or known as qārinah in Islam. Islam accepts qārinah as a form of proof in Islamic jurisprudence recognized by syarak. In addition, this article also finds that forensic evidence can indeed be admitted as a form of evidence in syariah courts from the perspective of fiqh and maqāsid syariah. Therefore, forensic evidence should be admitted by syariah courts as a form of proof in the modern times because its position is recognized in Islam and it can assist in the administration of justice.

 

Keywords: Forensic evidence; fiqh; maqāsid syariah; qārinah; syariah court


Full Text:

PDF

References


Al- Quran al-karim al-Hadith

Abdul Karim Zaidan. 1984. Nizam al-Qada’ fi al-Syariah al-Islamiah. Amman: Maktabah al-Basyar.

Abd Karim Zaidan. 1969. Al-Madkhal Li Dirasat al-Syariah al-Islamiah. Baghdad: Dar Umar Ibn al-Khattab.

Abdul Karim Zaidan. 2012. Al-Wajiz fi Usul al-Fiqh. Beirut: Muassasah ar-Risalah Nashirun.

Abdul Latif Muda & Rosmawati Ali @ Mat Zin. 2000. Perbahasan Kaedah-kaedah Fiqh. Kuala Lumpur: Pustaka Salam Sdn. Bhd.

Abi Daud Sulaiman bin al-Asy’athi as-Sijistani. t.th. Sunan Abu Daud. Jordan: Bait al-Afkar al-Dauliah.

Abi Isa Muhammad bin Isa bin Sawrah. 2000. Al-Jami’ as-Sohih Sunan al-Tarmizi. Jil. 2. Beirut: Dar al-Kutub al-Alamiah.

Abu Muhammad Ali bin Ahmad bin Sa’ad bin Hazm al-Andalusi. Penyt.

Abdul Gaffar Sulaiman al-Bandari.(t.th). Al-Muhallah bin al-Athar. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Alamiah.

Abi Muhammad ‘Izzuddin Abdul Aziz ibn Abdul Salam. 1999. Qawaid al-Ahkam Fi Masalih al-Anam. Jil. 1. Beirut: Dar al-Kutub al-‘Alamiah.

Ahmad Abdul Muni’em. 1965. Al-Bahai Min Turuqal-Ithbat fi al-Syariah wa fi al-Qanun. Mesir: Dar al-Fikr.

Ahmad al-Husari. 1977. Ilmu al-Qadi. Jil. 1. Mesir: Maktabah al-Kulliyah al-Azhariah.

Ahmad ar-Raisuni. 1992. Nazariyat al-Maqasid ‘Inda al-Imam as-Syatibi. Cet. Ke-3. Beirut: al-Ma’had al-‘Alami Li al-Fikr al-Islami.

‘Alal al-Fasi. 1993. Maqasid al-Syariah al-Islamiah Wa Makarimuha. Jil. 5. Tunisia: Dar al-Gharb al-Islami.

Al-Qalyubi. 1998. Hasyiata. Jil. 4. Beirut: Dar al-Kutub al-Alamiah.

Al-Qurtubi. 1993. al-Jami’ li Ahkam al-Quran. Beirut: Dar al-Kutub al-Alamiah.

Al-Qurashi. 1990. Awwaliyah al-Faruq al-Suyasiyyah. Mesir: Dar al-Wafa al-Mansoura

As-Syatibi. 1996. Muwafaqat. Jil. 2. Arab Saudi: Dar Ibn ‘Affan.

Berita Harian. 10 Februari 2015. Kronologi Kes Liwat II Anwar Ibrahim, http://www.bharian.com/node/34119. Retrieved on: 5 January 2018.

Dr. Mahmud Saedon A. Othman. 2003. Undang-undang keterangan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Ibn ‘Asyur. 2003. Maqasid as-Syariah al-Islamiah. Jil. 3. Qatar: Wizarah al-Awqaf.

Ibn as-Sayed Muhammad Shatta al-Dimyati. 1993. Hasyiah I’anah al-Talibin ‘Ala Halli Alfaz Fathu Mu’in. Jil. 4. Beirut: Dar al-Fikr.

Ibn Farhun.1995. Tabsirah al-Hukkam. Jil. 4. Beirut: Dar al-Kutub al- Ilmiyah.

Ibn Nujaim. 1999. Al-Asybah wa Nazair ‘Ala al-Mazhab Abi Hanifah an-Nu’man. Beirut: Dar al-Kutub.

Ibn Qayyim al-Jawziah.1977. Turuq al-Hukmiyah. Mesir: Matbaah al-Madani.

Ibn Qudamah. Muwaffiq al-Din ‘Abdullah bin Ahmad bin Muhammad.1972. al-Mughni. Jil. 2. Beirut: Dar al-Kutub al-Arabi.

Mahmasani. 1952. Falsafat at-Tasyri’ fi al-Islam. Ed. Ke-2. Beirut: Dar al-Kasyaf.

Mohd Nazri Haji Abdul Rahman. 2015. Pembuktian melalui kaedah saintifik dan forensik di mahkamah Syariah. Dlm. Kompilasi Alasan Penghakiman Pilihan kes-kes Rayuan Syariah Negeri Sembilan. Negeri Sembilan: Jabatan Kehakiman Syariah Negeri Sembilan.

Mohammed Burhan Arbouna. 1999. Islamic Law of Evidence: The Funtion of Official Documentsin Evidence. Kuala Lumpur: Penerbitan Safa.

Muhammad Ali Muhammad asy- Syaukani. t.th. Irsyadul fuhul ila tahqiq al-Haq in ‘Ilmi al-Usul. Beirut: Dar al Kitab ‘Alamiah.

Muhammad al-Jib Ibn al-Khaujah. 2004. Usul al-Fiqh Wa al-Maqasid. Jil. 2. Wizarah al-Awqaf Wa al-Shu’un al-Islamiah.

Muhammad Mustafa al-Shalabi. 1947.Ta’lil al-Ahkam. Cet 1. Beirut: Dar al-Nahdah al-Arabiah.

Public Prosecutor lwn. Hanif Basree bin Abd. Rahman [2008] 3 MLJ 161

Patmanabhan a/l Nalliannen lwn. Public Prosecutor [2016] 1 MLJ 609

Paizah Haji Ismail. 2003. Undang-undangJenayah Islam. Petaling Jaya: Tradisi Ilmu Sdn.Bhd.

Pamela M. Woods. 2006. Trace Evidence Examination. London : CRC Press. Taylor & Francis.

Prof. Dr Anwarullah .1999. Evidence By Expert (Expert’s Opinion). Dlm. Principles of Evidence In Islam. A.S. Noordeen Press: Kuala Lumpur.

Ruzman Md Noor. 1998. Kedudukan al-Qarinah Sebagai Asas Sabitan di Mahkamah Syariah. Jabatan Syariah dan Undang-undang Universiti Malaya: Kuala Lumpur.

Wan Ahmad Fauzi Wan Husain, Anisah Che Ngah & Mohamed Anwar Omar Din. Oktober 2017. Islam Agama bagi Persekutuan: Satu Kajian Sejarah Perundangan. Akademika 87(3). Bangi: UKM Press.

Wahbah Zuhaily. 1989. Al-Fiqh al-IslamiWa Adillatuh. Jil 6. Damsyik: Dar al-Fikr.

Yusuf Ahmad Muhammad al-Badwi. 1999. Maqasid Syariah ‘Inda Ibn Taimiyyah. Jordan: Dar al-Nafais.

Yusuf al-Qardawi. 2006. Dirasah al-Fiqh Baina al-Maqasid Kulliah Wa Nusus al-Juzi’ah. Cet.1. Kaherah: Dar al-Syuruk.

Zaini Nasohah. 2006. Al-Qarinah. Dlm. Al-Syariah Undang-undang Keterangan Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 0126-5008

eISSN: 0126-8694