Mobiliti Sosial di Kalangan Generasi Kedua Felda (Social Mobility Amongst the Second Generation of Felda)

NOR AINI HAJI IDRIS (Universiti Kebangsaan Malaysia, noraini@ukm.my)

Abstract


Education is fundamental to enhancing the quality of human life and ensuring social and economic progress. The positive correlation between the level of education and the level of income can generate income differential among workers. The correlation also affects the degree of social mobility and subse- quently contributes to the income inequality and poverty phenomenon. The existence of free primary education in many developing countries does not help much especially for poor families. Many children from poor families are more likely to drop out during the early years of schooling. Using the findings drawn from a study on the Felda Scheme in Daerah Jempol, Negeri Sembilan, in this article two basic issues on social mobility are analysed. First, is the role of education within human development perspective and second, the effective- ness of the scheme in improving the socioeconomic status of the first genera- tion. The writer is of the opinion that poverty reduction through education among the second generation is consistent with the concept of human develop- ment. Secondly, the Felda Scheme is successful in changing the status of the second generation to a better life compared to their parents. This vertical social mobility also reflects the success of the rural development program implemented by the government.

ABSTRAK

Pendidikan adalah asas kepada peningkatan kualiti hidup manusia dan juga faktor penting yang menentukan pembangunan ekonomi dan sosial sesebuah negara. Hubungan positif yang wujud antara tahap pendidikan dengan tingkat pendapatan boleh mewujudkan perbezaan pendapatan di kalangan pekerja. Hubungan tersebut juga boleh mempengaruhi darjah mobiliti sosial dan seterusnya boleh mewujudkan fenomena ketidaksamaan dalam agihan pendapatan dan kemiskinan. Walaupun dasar pendidikan sekolah rendah percuma telah diamalkan oleh kebanyakan negara membangun, namun tidak banyak kesannya terutama bagi golongan miskin. Ramai anak dari keluarga miskin yang tercicir pelajaran mereka pada peringkat rendah lagi. Dengan menggunakan hasil penemuam kajian di Felda Daerah Jempol, Negeri Sembilan, artikel ini cuba menganalisis dua isu asas berkait dengan mobiliti sosial. Pertama, untuk melihat peranan pendidikan dari perspektif pembangunan manusia dan kedua, untuk menilai keberkesanan peranan Felda dalam membaiki status sosioekonomi generasi pertama. Penulis berpendapat, usaha ke arah pengurangan kemiskinan melalui pendidikan adalah selari dengan konsep pembangunan manusia dan program Felda melalui aktiviti ekonomi telah berjaya mengubah taraf hidup generasi kedua berbanding dengan kehidupan ibu bapa mereka. Mobiliti sosial secara menegak yang berlaku melalui mekanisme pendidikan juga membuktikan kejayaan program pembangunan luar bandar yang telah dilaksanakan oleh pihak pemerintah.


Full Text:

PDF

References


Betts, J. R. 1998. The Impact of Educational Standards on the Level and Distribution of Earning. The American Economic Review 88(1), March: 266-75.

Ee Bee Chuan. 2002. Peranan Pendidikan ke Arah Mobiliti ke Atas: Kajian Kes di Kampung Air Kuning Selatan, Negeri Sembilan. Latihan Ilmiah (tidak diterbitkan). Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor D.E.

Felda. 1999. Laporan Tahunan 1999. Kuala Lumpur: Penerbitan Felda.

Hirschman, C. 1976. The Determinants of Ethnic Inequality in Peninsular Malaysia. UMBC Economic Review 12(1): 25-38.

Indrani a/p Letchumani. 2002. Generasi Kedua Masyarakat Felda: Satu Kajian Sosioekonomi di Felda Palong Dua, Gemas, Negeri Sembilan. Latihan Ilmiah (tidak diterbitkan). Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor D.E.

Lim Lim Lean. 1971. Some Aspects of Income Differential in West Malaysia. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.

Nor Aini Haji Idris. 1999. Isu Gender dalam Konteks Pembangunan Insan: Ke Arah Satu Penyelesaian. Kertas kerja dibentangkan di Seminar Ekonomi Pembangunan di Alaf Baru: Cabaran dan Tujahan. Anjuran Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia, 16-17 Julai, Port Dickson, Negeri Sembilan.

Norlisuryati Ramli. 2002. Kepentingan Peranan Felda dalam Membangunkan Kawasan Luar Bandar: Kajian Kes Felda Daerah Jempol, Negeri Sembilan. Latihan Ilmiah (tidak diterbitkan). Fakulti Ekonomi, Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor D.E.

Rohana Yusof. 1996. Asas Sains Sosial dari Perspektif Sosiologi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Shiren Mardziah Hashim. 1998. Income Inequality in Malaysia. Rowman & Littlefield Publisher Inc.

Sourushe Zandvakili.1999. Income Inequality Among Female Heads of Households: Racial Inequality Reconsidered. Economica 66: 119-33.

Tan Tat Wai. 1982. Income Distribution in West Malaysia. Kuala Lumpur: Oxford University Press.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


ISSN: 0126-5008

eISSN: 0126-8694