CABARAN PROJEK BERKUMPULAN KURSUS KEJURUTERAAN DALAM FASA PANDEMIK COVID-19 DI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI: SATU KAJIAN KES

Nor Kamaliana Khamis

Abstract


Pandemik COVID-19 telah memberi kesan yang ketara kepada kehidupan seharian seluruh populasi di dunia, termasuk hal berkaitan pembelajaran. Salah satu cabaran dalam perkara ini ialah pelaksanaan projek berkumpulan dalam norma baharu di mana terdapat kesukaran untuk ahli kumpulan berbincang secara berdepan, terutamanya bagi pelajar kursus kejuruteraan di peringkat pengajian tinggi. Tugasan yang melibatkan projek kumpulan memerlukan penglibatan semua ahli secara aktif. Oleh itu, kajian ini dilakukan untuk mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh pelajar dalam pelaksanaan projek kumpulan ketika fasa pandemik ini. Pengumpulan maklumat melalui kaedah temubual dan kaji selidik telah dilakukan untuk memahami kesan norma baru ini terhadap projek kumpulan dalam bidang Kejuruteraan Mekanikal. Hasil kajian menunjukkan bahawa lebih daripada 50% peserta berpendapat pandemik memberi kesan kepada kehidupan seharian dan juga dalam kelancaran projek berkumpulan. Terdapat juga kaitan antara beberapa maklumat demografik dengan beberapa faktor mengenai kesan pandemik terhadap pelajar dan projek berkumpulan dengan p < 0.05. Kesimpulannya, keseimbangan antara matlamat yang ditetapkan dalam projek serta cabaran yang dihadapi oleh pelajar perlu dipertimbangkan untuk memastikan kelancaran pelaksanaan projek kumpulan.


Keywords


COVID-19; project; group work; challenge

Full Text:

PDF

References


Aboagye, E., Yawson, J. A., & Appiah, K. N. (2021). COVID-19 and E-learning: The challenges of students in tertiary institutions. Social Education Research, 1-8.

Armstrong-Mensah, E., Ramsey-White, K., Yankey, B. & Self-Brown, S., (2020). COVID-19 and distance learning: Effects on Georgia State University school of public health students. Frontiers in Public Health, 8, p.547.

Berita Harian. (2020). Kumpulan isi rumah B40, M40, T20 terbahagi pada 10 kategori. https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2020/07/709371/kumpulan-isi-rumah-b40-m40-t20-terbahagi-pada-10-kategori

Chang, B., & Kang, H. (2016). Challenges facing group work online. Distance Education, 37(1), 73-88.

Graham, C. R., & Misanchuk, M. (2004). Computer-mediated learning groups: Benefits and challenges to using groupwork in online learning environments. In Online collaborative learning: Theory and practice (pp. 181-202). IGI Global.

Händel, M., Stephan, M., Gläser-Zikuda, M., Kopp, B., Bedenlier, S., & Ziegler, A. (2020). Digital readiness and its effects on higher education students’ socio-emotional perceptions in the context of the COVID-19 pandemic. Journal of Research on Technology in Education, 1-13.

Jabatan Perancangan Bandar dan Desa. 2011. Dasar Perancangan Fizikal Desa Negara (DPF DESA NEGARA 2030). https://www.planmalaysia.gov.my/index.php/perancangan/dpf-desa-negara-2030

Koh, M. H., & Hill, J. R. (2009). Student perceptions of groupwork in an online course: Benefits and challenges. International Journal of E-Learning & Distance Education/Revue internationale du e-learning et la formation à distance, 23(2), 69-92.

Martinez, J. (2020). Take this pandemic moment to improve education. EduSource.

Mishra, L., Gupta, T., & Shree, A. (2020). Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic. International Journal of Educational Research Open, 1, 100012.

Mujkanovic, A., & Bollin, A. (2018). Personality-Based Group Formation. In Open Conference on Computers in Education (pp. 207-217). Springer, Cham.

Shafii, H., (2017). Keselesaan terma rumah kediaman dan pengaruhnya terhadap kualiti hidup penduduk (Thermal comfort of house and it’s influence on people’s quality of life). Geografia-Malaysian Journal of Society and Space, 8(4).

Shafii, H., Jahi, J.M. & Latiff, A., (2009). Penunjuk kualiti hidup di taman perumahan penduduk di Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia. Journal of Techno Social, 1(1).

Song, L., Singleton, E. S., Hill, J. R., & Koh, M. H. (2004). Improving online learning: Student perceptions of useful and challenging characteristics. The Internet and Higher Education, 7(1), 59-70.

Sweeney, J., Liu, Q., & Evans, G. (2021). Investigating the impact of online learning on engineering students’ socialization experiences during the pandemic. Proceedings of the Canadian Engineering Education Association (CEEA).

Vasantha Raju, N., & Harinarayana, N. S. (2016). Online survey tools: A case study of Google Forms. In National Conference on Scientific, Computational & Information Research Trends in Engineering, GSSS-IETW, Mysore.

Zhou, C., Kolmos, A., & Nielsen, J. F. D. (2012). A problem and project-based learning (PBL) approach to motivate group creativity in engineering education. International Journal of Engineering Education, 28(1), 3-16.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Index